افزایش تعداد افراد مشکوک به کرونا در زندان اردبیل؛ احتمال ابتلای محمدصابر ملک‌رئیسی، شیراحمد شیرانی و ماهر کعبی

۱۲ آذر ۱۳۹۹- محمدصابر ملک‌رئیسی، شیراحمد شیرانی، ماهر کعبی و دو زندانی دیگر بند هفت زندان اردبیل نشانه‌های بیماری کرونا را بروز داده‌اند. دیروز خبر احتمال ابتلای عباس لسانی و یوسف کاری به این بیماری منتشر شده بود.

به گزارش اطلس‌زندانهای‌ایران، همه زندانیان بند هفت زندان اردبیل نشانه‌های بیماری کرونا را بروز داده‌اند. یک منبع آگاه به پژوهشگر اطلس زندانهای ایران در مورد وضعیت این بند گفت: «هفت زندانی بند هفت زندان اردبیل همگی دچار دچار تب، سردرد، سرفه‌های خشک و تنگی نفس هستند. این زندانیان عباس لسانی و یوسف کاری از فعالان اتنیکی ترک، محمدصابر ملک‌رئیسی و شیراحمد شیرانی زندانیان سیاسی بلوچ، ماهر کعبی، زندانی سیاسی عرب و دو زندانی دیگر هستند.»

به گفته این فرد آگاه: «آقای یوسف کاری فعال اتنیکی بند هفت زندان اردبیل، سه‌شنبه ۱۱ آذر ۱۳۹۹ در تماس تلفنی به خانواده‌اش اطلاع داده که شامگاه ۱۰ آذر او و عباس لسانی به دلیل وضعیت نامناسب جسمی در بهداری زندان اردبیل بستری شده‌اند.» به گفته آقای کاری: «به دلیل حضور تعداد زیادی از زندانیان با شرایط حاد مشکوک به کرونا، این دو زندانی دوباره به بند هفت زندان اردبیل برگردانده شده‌اند.»
آقای کاری در این تماس گفته است: «دمای بدن او حدود ۳۹ درجه سانتیگراد است. آقای لسانی هم کماکان دچار سرفه های خشک، سردرد، دردهای عضلانی و تنگی نفس است.»

بند هفت، بند بسیار کوچکی در مجاورت قرنطینه زندان اردبیل است. این بند از یک اتاق به مساحت حدود ۲۴ متر مربع، توالت و حمام و یک حیاط به مساحت حدود ۶۴ متر مربع تشکیل شده است. در این بند هشت نفر زندانی هستند. وکیل بند این اتاق چند روز قبل به مرخصی فرستاده شده و اکنون تنها هفت نفر در این بند زندانی هستند.

بیشتر بخوانید:

 

 

 

محمدصابر ملک رئیسی کیست؟

محمدصابر ملک رئیسی فرزند مولانا دادرحمن ملک‌رئیسی از اهالی روستای ایتک سرباز است و در تاریخ ۲ مهرماه ۸۸ در بیمارستان علی ابن ابی طالب چابهار هنگامی‌ که مراقب برادر کوچکترش بود، بازداشت شد. او در هنگام دستگیری حدود ۱۷ سال داشت. دو برادر دیگرش نیز هم‌زمان با او بازداشت شدند. خانواده او تاکید دارند که دستگیری این سه برادر به خاطر فعالیت‌های فرزند دیگرشان است. ماموران اداره اطلاعات زاهدان به والدین آن‌ها گفته‌اند در صورت عدم تحویل فرزندشان، این سه برادر اعدام خواهند شد. محمدصابر دو سال از نوجوانی خود را در انفرادی‌های بازداشتگاه اطلاعات زاهدان گذارنده است. این زندانی سیاسی در دادگاه به اتهام «محاربه» به ۱۵ سال حبس در تبعید و به اتهام «عبور غیرقانونی از مرز» به دو سال زندان محکوم شد و مدتی بعد به زندان اردبیل انتقال داده شد.

شیراحمد شیرانی کیست؟

شیراحمد شیرانی شهروند بلوچی است که سال ۱۳۸۹ در تهران بازداشت شد. او پس از چند ماه از اوین به بازداشتگاه اطلاعات زاهدان منتقل شد. مجموع حبس او در بازداشتگاه‌های اطلاعات حدود دو سال بود. او در این مدت در انفرادی محبوس بود، به شدت شکنجه می‌شد و به خانواده یا وکیل دسترسی نداشت. شیراحمد شیرانی سپس به زندان زاهدان و از آن‌جا به زندان‌های گرمی و مشگین‌شهر منتقل شد. در نهایت او را به زندان اردبیل فرستادند و اکنون بیش از دو سال است که در این زندان محبوس است.

برای مشاهده نمایه ماهر کعبی روی تصویر کلیک کنید

ماهر کعبی کیست؟

او از دستگیرشدگان تظاهرات اربعین شوش و حوادث پس از آن است. در سلسله اعتراضات زمستان سال ۹۰ در خوزستان، بسیاری از شهروندان عرب دستگیر و برخی از آن‌ها به حبس‌های بلندمدت و تبعید محکوم شدند. طبق گزارشات یک تا سه تن از دستگیرشدگان سال ۹۰ زیر شکنجه کشته شدند. ماهر کعبی در نهایت به حبس و تبعید محکوم شد. ماهر کعبی به نام ماهر زغیبی نیز شناخته می‌شود