مقاومت در برابر پوشیدن اجباری لباس زندان؛ دادگاه میریوسف یونسی بدون حضور او برگزار شد

۱۴ دی۱۴۰۲ –
برپایه گزارش‌های رسیده به اطلس زندان‌های ایران، شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به ریاست ایمان افشاری، در یک روند فراقانونی، جلسه رسیدگی به پرونده میریوسف یونسی را بدون حضور او برگزار کرده است.

رضا یونسی، فرزند این زندانی سیاسی با اعلام این خبر به اطلس زندان‌های ایران، دلیل عدم حضور پدرش در جلسه دادگاه را مقاومت او در برابر پوشیدن اجباری لباس زندان اعلام کرد.

رضا یونسی همچنین درباره عملکرد فراقضائی رئیس شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران در حساب کاربری خود در شبکه ایکس نوشته است: 

«کل محتوای پرونده بر اساس ادعاى بازجویان مبنى بر یک پرداخت ۱۳ میلیون تومانى به آقاى ب…است و اینکه آقاى ب…به یکی از معترضین پرداخت پول داشته است».

این در حالی است که به‌نوشته فرزند میریوسف یونسی، نه تنها پدر او بارها «پرداخت پول به شخص یاد شده» را رد کرده است بلکه بازجویان او نیز تاکنون سندی برای اثبات این ادعا ارائه نکرده‌اند.

میریوسف یونسی از سوی دستگاه قضائی جمهوری اسلامی به «اجتماع و تبانی به‌قصد برهم زدن امنیت» متهم شده است.

آیدا یونسی، فرزند دیگر این زندانی سیاسی هم در ماه‌های اخیر اعلام کرده بود، پدرش ۱۰۷ روز اول بازداشت را در سلول‌های انفرادی بند ۲۴۰ و ۲۰۹ زندان اوین در حبس به‌ سر برده و با وجود اینکه در طول دوران بازداشت «از آسیب و ناشنوایی یک گوش» رنج می‌برد اما از حق درمان و رسیدگی پزشکی محروم مانده است.

همچنین، بنا بر اعلام خانواده میریوسف یونسی، او در طول یک‌سال گذشته از حق برخورداری از وکیل محروم بوده و پس از پیگیری‌های بسیار، مقامات قضائی از حدود دو هفته پیش به وکلای این زندانی سیاسی اجازه ورود به پرونده او را داده‌اند.

میریوسف یونسی، شهروند ۷۱ ساله و از زندانیان سیاسی در دهه ۶۰ و اوایل دهه ۷۰ شمسی، روز ۷دی‌ ۱۴۰۱ و هم‌زمان با تداوم خیزش سراسری زن، زندگی، آزادی، به‌دست مأموران وزارت اطلاعات در شاهرود بازداشت شد.

 مأموران امنیتی همچنین، سه روز پس از بازداشت این شهروند، با یورش به منزل شخصی او در تهران، ضمن توهین و ایجاد درگیری با همسر این زندانی سیاسی، بخشی از وسایل شخصی خانواده از جمله موبایل و لپ‌تاپ‌ها را ضبط کرده‌اند.

میریوسف یونسی، پدر «علی یونسی»، دانشجوی زندانی دانشگاه شریف و برنده مدال طلای المپیاد جهانی نجوم است.