جلسه رسیدگی به پرونده ۱۰ متهم سیاسی در دادگاه انقلاب تهران برگزار شد

۶دی۱۴۰۲
برپایه خبرهای رسیده به اطلس زندان‌های ایران، روز دوشنبه چهارم دی ماه ۱۴۰۲ جلسه رسیدگی به پرونده ۱۰ تن از فعالان سیاسی به‌نام‌های پیام باستانی، وحید سرخ گل، کاظم علی‌نژاد بارائلو، محمود رضایی، میثم غلامی، وحید قدیرزاده، علی‌اصغر حسنی‌راد، سامان رضایی، محمدرضا کامرانی‌نژاد و حجت‌الله رافعی در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به ریاست ایمان افشاری برگزار شد.

بنا بر اعلام منابع آگاه از وضعیت این ۱۰ فعال سیاسی، در حال حاضر همه این افراد در اندرزگاه ۴ زندان اوین در بازداشت موقت به‌ سر می‌برند و تنها محمدرضا کامرانی‌نژاد به قید وثیقه سه‌ونیم میلیارد تومانی به‌صورت موقت آزاد شده است.

همچنین، طبق گزارش‌های دریافتی، قرار است رأی دادگاه برای پرونده این متهمان سیاسی، امروز چهارشنبه، ۶ دی‌ ۱۴۰۲ صادر شود.

«تبلیغ علیه نظام، توهین به رهبر جمهوری اسلامی، اجتماع و تبانی به‌قصد ارتکاب جرم برضد امنیت ملی، اهانت به بنیان‌گذار جمهوری اسلامی و تشویق مردم به ارتکاب جرم علیه امنیت داخلی» از جمله اتهاماتی است که از سوی نهادهای امنیتی و مراجع قضائی علیه این ۱۰ فعال سیاسی مطرح شده است.

دادگاه‌های انقلاب در ایران، اوایل اسفندماه ۱۳۵۷ در یک روند فراقانونی و به‌دستور مستقیم روح الله خمینی، نخستین رهبر جمهوری اسلامی تشکیل شد. هرچند این دادگاه‌ها پس از تصویب قانون اساسی، بخشی از بدنهٔ دادگستری جمهوری اسلامی محسوب می‌شود اما این دادگاه‌ها در طول ۴۴ سال گذشته تاکنون، از سوی سران حکومت جمهوری اسلامی به‌عنوان ابزار سرکوب مخالفان سیاسی به‌کار گرفته شده است.