کرونا در بند هفت زندان اردبیل؛ «احتمال ابتلای عباس لسانی و یوسف کاری»

۱۱ آذر ۱۳۹۹ ـ عباس لسانی و یوسف کاری، دو فعال اتنیکی ترک و تعدادی دیگر از زندانیان بند هفت زندان اردبیل نشانه‌های بیماری کرونا را از خود بروز داده‌اند.

به گزارش اطلس زندان‌های ایران، این زندانیان دچار تب، سردرد، سرفه‌های خشک و تنگی نفس هستند. یک منبع آگاه به وضعیت این زندانیان به پژوهشگر اطلس زندان‌های ایران گفت: «یوسف کاری روز دوشنبه ۱۰ آذر ۱۳۹۹ در تماس تلفنی به خانواده‌اش خبر داده که این زندانیان دچار تب، سردرد، سرفه‌های خشک و تنگی نفس شده‌اند.» به گفته آقای کاری: «پزشک بهداری زندان این افراد را مشکوک به بیماری کرونا تشخیص داده است اما این زندانیان از امکانات درمانی مناسب محروم هستند.»

برای مشاهده نمایه عباس لسانی روی تصویر کلیک کنید

 

عباس لسانی کیست؟

عباس لسانی متولد اول شهریور ۱۳۴۶ از جمله پرکارترین فعالان هویت‌طلب ترک است. او از سال ۱۳۷۶ تاکنون بارها بازداشت، ضرب و شتم، زندانی و تبعید شده، اما به فعالیت‌های خود ادامه داده‌ است.

عباس لسانی برای نخستین بار در سال ۱۳۷۶ از سوی اداره اطلاعات احضار و برای هفت ساعت با چشم بسته بازجویی شد. در نوروز ۱۳۸۲ نیز مأمورین منزلش را تفتیش کرده و تعدادی از تقویم‌های ترکی‌ای را که توسط او آماده شده بودند، به همراه کتاب‌ها و دست‌نوشته‌های دیگر ضبط کردند. چند ماه بعد و پس از برگزاری مراسم قلعه بابک، آقای لسانی برای نخستین بار بازداشت و به مدت ۲۵ روز زندانی شد. او پس از آزادی به فعالیت‌های خود ادامه داده و در سال‌های ۱۳۸۳، ۱۳۸۴، ۱۳۸۵، ۱۳۹۰، ۱۳۹۲،  ۱۳۹۵ نیز بازداشت شده است. بازداشت اخیر آقای عباس لسانی، در تاریخ ۲۵ دی‌ماه ۹۷ در پی حضور در شعبه ۲ دادگاه انقلاب تبریز صورت گرفت. اقای لسانی برای در خواست واخواهی یکی از پرونده‌های قبلیش به دادگاه رفته بود اما قبل خروج از دادگاه توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به زندان اردبیل منتقل شد.

 

برای مشاهده نمایه آقای کاری روی تصویر کلیک کنید

بازداشت یوسف کاری
آقای کاری ۱۲ شهریور ۱۳۹۸ از سوی نیروهای امنیتی در میدان شریعتی شهرستان اردبیل بازداشت و پس از پایان مراحل بازجویی به زندان اردبیل منتقل شد. اگرچه ابتدا برای او قرار وثیقه ۵۰ میلیونی صادر شده بود. اما دادگاه  از پذیرش آن خودداری کرده و  میزان قرار وثیقه را به ۳۰۰ میلیون تومان افزایش داد. یوسف کاری پیشتر نیز در جریان برگزاری مراسمی در کوه سبلان به همراه تعدادی دیگر از فعالین اتنیکی ترک بازداشت و پس از چند ساعت آزاد شده بود.

آقای کاری همزمان با شیوع بیماری کرونا در اواخر سال ۱۳۹۸ به مرخصی اعزام شد اما پس از حدود دو ماه، در تاریخ اول خرداد ۱۳۹۹ به زندان اردبیل بازگردانده شد.

بحران کرونا در زندان

به دنبال شیوع کرونا در کشور، قوه قضائیه با مرخصی تعداد زیادی از زندانیان موافقت کرد. در اسفند سال گذشته تعداد زیادی از زندانیان به مرخصی آمدند. قوه قضائیه نسبت به زندنیان سیاسی رویکرد دوگانه‌ای دارد.

عباس لسانی از جمله زندانیان سیاسی  است که علی‌رغم هشدارها در باره شیوع کرونا و ورود این بیماری خطرناک به زندانها به مرخصی اعزام نشد. آقای لسانی اخیراً از حق دسترسی به تلفن نیز محروم شده است.