احتمال صدور حکم سنگین و خارج از انتظار برای شیرین نجفی

۳ بهمن ۱۳۹۹ – درحالی که دادگاه، سخنگو و دیگر ارکان قوه قضائیه در مورد میزان حکم صادر شده برای شیرین نجفی سکوت کرده‌اند، یک منبع آگاه به اطلس گفت: «ممکن است حکم صادر شده بسیار سنگین و خارج از انتظار باشد.»

به گزارش اطلس زندان‌های ایران  در تاریخ ۱۶ دی، سخنگوی قوه قضائیه خبر بازداشت، محاکمه و صدور حکم برای شیرین نجفی را تأیید کرد. آقای اسماعیلی اما از بیان جزئیات حکم صادره خودداری کرد. او در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران گفت : «خانمی که گفتید، در زمره افرادی است که دستگیر شد و تحت تعقیب قرار گرفت و حکم صادر‌ شده و محکومیت یافته، اما چون قطعی نشده و در مرحله تجدیدنظرخواهی است از بیان عناوین اتهامی و موضوعات مربوط به میزان دقیق آنها معذورم.»

این درحالی است که اسماعیلی در مورد احکام دیگر متهمان این پرونده شفافیت بیشتری به خرج داد و گفت: «در مورد ۶ نفر دیگر از متهمان پرونده حکم صادر شده و این افراد به حبس ۲ تا ۱۰ سال محکوم شدند»

اظهارت مبهم سخنگوی قوه قضائیه سبب نگرانی خانواده شیرین نجفی و فعالان حقوق بشر در مورد این حکم شده است. یک منبع آگاه در این مورد به پژوهشگر اطلس زندان‌های ایران گفت: «خانواده شیرین از حرف‌های سخنگوی قوه قضاییه متوجه شدند که او در دادگاه محکوم شده است. آنها پس از این اظهارات بارها به دادگاه مراجعه کرده‌اند اما پاسخی درمورد میزان محکومیت خانم نجفی دریافت نکرده‌اند.» این منبع آگاه در مورد پاسخ دادگاه به درخواست خانواده گفت : «مسئولین دادگاه فقط به خانواده می گویند که حکم در مرحله فرجام خواهی است و ما از میزان آن اطلاعی نداریم.» به گفته این فرد آگاه: «ممکن است حکم صادره در مورد خانم نجفی بسیار سنگین و خارج از انتظار باشد.»

بیشتر بخوانید:

 

برای مشاهده نمایه خانم نجفی روی تصویر کلیک کنید.

شیرین نجفی کیست؟

شیرین نجفی از سال ۱۳۹۲ در ترکیه پناهنده بود و از سال ۱۳۹۶ یکی از ادمین‌های «آمدنیوز» شد. گفته می‌شود شیرین نجفی پس از حضور در ترکیه با تعدادی از فعالان سیاسی ارتباط گرفته و از این طریق با روح‌الله زم آشنا شده است. برخی منابع نامعتبر از او به نام «سودابه خرسند» یا «سحر خرسند» یاد کرده‌اند.

گفته می‌شود شیرین نجفی در تشویق روح‌الله زم در رابطه با سفر از فرانسه به عراق که به بازداشت آقای زم و انتقالش به ایران انجامید «نقش کلیدی» داشته است اما مشخص نیست که خانم نجفی در کجا و در چه زمانی بازداشت شده است. برخی بازداشت او را هم‌زمان با دستگیری آقای زم در نظر گرفته‌اند. به گفته مازیار، مدیر فنی آمدنیوز شیرین نجفی در تاریخ ۲۹ شهریور ۱۳۹۸به مدت سه روز در استانبول ترکیه مفقود شده بود. او پس از این‌که دسترسی او به آمدنیوز قطع شد با روح‌الله زم تماس گرفته و می‌گوید به دلیل تصادف در بیمارستان بستری بوده است.

خانم نجفی پس از دستگیری روح‌الله زم با رسانه‌ها مصاحبه کرد و گفت از عراق به ترکیه بازگشته است اما پس از این مصاحبه‌ها به ناگهان ناپدید شد. یکی از نزدیکان شیرین نجفی در گفتگو با بی‌بی‌سی ادعا کرده بود که او در تمام مدت ربوده شدن آقای زم و بعد از آن در ایران بوده و همه صحبت‌ها و مصاحبه‌ها در یکی از اتاق‌های سازمان اطلاعات سپاه انجام می‌شده است.

در تاریخ ۲۵ مهر ۱۳۹۸ شیرین نجفی در گفت‌گوی اختصاصی با تلویزیون ایران‌اینترنشنال، هرگونه دعوت یا نقش‌آفرینی در سفر زم به عراق را تکذیب کرد و گفت که روح‌الله زم به دعوت یک‌سری از دوستانش که از اعضای دفتر آیت‌الله سیستانی بودند به عراق رفته بود. شیرین نجفی ضمن ابراز بی‌اطلاعی از دستگیری روح‌الله زم تا آخرین دقایق انتشار خبر دستگیری او گفت که «آخرین بار شب قبل از اعلام خبر بازداشت روح‌الله زم، با وی تلفنی گفت‌وگو کرده است.»