بحران کرونا در زندان ـ معاون دادستان: «رئیسی برای خودش گفته من به کسی مرخصی نمی‌دهم»

۱۵ مرداد ۹۹- به رغم دستور رئیس قوه قضائیه جمهوری اسلامی مبنی بر اعطاء مرخصی به زندانیان، امین وزیری، معاون دادستان از اعطاء مرخصی به برخی از زندانیان سیاسی خودداری می‌کند.

به گزارش اطلس زندانهای ایران، به رغم اعلام رسمی قوه قضائیه مبنی بر اعطای مرخصی به زندانیان با هدف کنترل بیماری کرونا در زندانهای کشور، مسئولان دادستانی در برابر استفاده برخی از  زندانیان سیاسی از این مرخصی کارشکنی می‌کنند. یک منبع آگاه در این مورد به پژوهشگر اطلس گفت: « آقای امین وزیری معاون دادستان و دادیار ناظر بر زندانیان سیاسی که در دفتری در زندان اوین مستقر است به برخی از خانواده‌ها که برای درخواست مرخصی مراجعه می‌کنند می‌گوید «رئیسی برای خودش گفته من به کسی مرخصی نمی‌دهم»».

به دنبال شیوع کرونا در کشور قوه قضائیه با مرخصی تعداد زیادی از زندانیان موافقت کرد. در اسفند سال گذشته تعداد زیادی از زندانیان به مرخصی آمدند. اما برخی از زندانیان سیاسی موفق به استفاده از این مرخصی نشدند. کسانی مانند نرگس محمدی، نسرین ستوده، آتنا دایمی و عباس لسانی از جمله این زندانیان بودند.

اخیراً نیز با شیوع دوباره این بیماری در کشور و ابتلای برخی از زندانیان به این بیماری مجدداً درخواستها از قوه قضائیه برای مرخصی زندانیان افزایش یافته است.

در تاریخ ۲۴ تیرماه ۱۳۹۹ حمید اسماعیلی، سخنگو قوه قضائیه در نشست خبری خود از دستورالعمل جدید مرخصی زندانیان خبر داد و گفت: «مرخصی مجدد ریاست قوه قضاییه به زندانیان همزمان با موج دوم کرونا در دستورالعمل جدیدی صادر و به سازمان زندانها و واحدهای قضایی ابلاغ شد تا متناسب با وضعیت روز زندانیان بتوانند از مرخصی بهره‌مند شوند.» اما مجدداً گزارشهایی مبنی بر عدم موافقت مسئولین دادستانی با مرخصی برخی از زندانیان سیاسی به اطلس زندانهای ایران رسیده است. حتی زندانی سرشناسی مانند خانم ، نرگس محمدی به رغم ابتلای به کرونا موفق به دریافت مرخصی از زندان نشد.