اعتراضات سراسری ۱۴۰۱؛ دو شهروند کُرد به محاربه متهم شدند

۱۷ آذر ۱۴۰۱-

«هژار حمیدی» و «فرزاد طه‌زاده» که هر دو همزمان با اعتراضات ضدحکومتی در اشنویه بازداشت شده‌ بودند، به «محاربه» متهم شدند.

به گفته منابع «اطلس زندان‌های ایران»، هژار حمیدی و فرزاد طه‌زاده در روزهای آغاز اعتراضات سراسری که پس از کشته‌شدن «ژینا امینی» آغاز شد، در شهر اشنویه در استان آذربایجان غربی توسط نیروهای امنیتی بازداشت شدند. از سرنوشت این دو شهروند کُرد تا چند هفته پس از بازداشت اطلاعی در دست نبود. آنها طی مدت بازداشت از ملاقات با خانواده و داشتن وکیل محروم بودند.

اکنون اطلس زندان‌های ایران از طریق منابع خود مطلع شده‌ است که هژار حمیدی و فرزاد طه‌زاده به محاربه متهم شده‌اند؛ اتهامی که قضات رسیدگی به پرونده می‌توانند با استناد به ماده ۲۷۹ تا ۲۸۵ قانون مجازات اسلامی، متهمان را به اعدام محکوم کنند.

روز پنج‌شنبه ۱۷آذر۱۴۰۱، «محسن شکاری»، شهروندی که در جریان اعتراضات ضدحکومتی در تهران بازداشت شده بود، به اتهام محاربه اعدام شد. روز گذشته نیز مسعود ستایشی، سخنگوی قوه قضائیه، اعلام کرد حکم بدوی هفت شهروند بازداشت‌شده در این اعتراضات به اتهام «محاربه و افساد فی‌الارض» صادر شده است.

همزمان با تداوم اعتراضات سراسری در ایران و ناتوانی جمهوری اسلامی در پایان دادن به خیزش مردم، نهادهای امنیتی و انتظامی برای ایجاد ترس در بین مردم و تاثیرگذاری در روند تداوم اعتراضات، اقدام به بازداشت گسترده شهروندان در سراسر ایران کرده‌اند. قوه قضاییه جمهوری اسلامی نیز بی‌توجه به اصول اولیه آیین دادرسی کیفری و بدون رعایت حقوق اولیه متهمان از جمله حضور وکیل مورد اعتماد متهم در جلسه دادگاه، اقدام به برگزاری جلسات دادگاه رسیدگی به اتهامات بازداشت‌شدگان کرده است.