اعتراضات سراسری ۱۴۰۱؛ محسن شکاری اعدام شد

۱۷ آذر ۱۴۰۱-
محسن شکاری، شهروندی که روز ۳مهر۱۴۰۱، در جریان اعتراضات ضدحکومتی در تهران بازداشت شده بود، صبح روز پنج‌شنبه ۱۷آذر اعدام شد.

خبرگزاری میزان وابسته به قوه قضاییه جمهوری اسلامی با اعلام این خبر نوشت که محسن شکاری به اتهام «کشیدن سلاح [قمه] به قصد جان و ایجاد رعب و وحشت و سلب آزادی و امنیت مردم و همچنین جرح عمدی با سلاح سرد به مامور بسیج حین انجام وظیفه و مسدود کردن خیابان ستارخان تهران و اخلال در نظم و امنیت جامعه» به اعدام محکوم شده بود. این خبرگزاری ادعا کرده است که محسن شکاری در جلسه دادگاه به اتهام خود اقرار کرده است. این در حالی است جمهوری اسلامی سابقه طولانی در اخذ اعترافات اجباری زیر شکنجه دارد.

بر اساس گزارش خبرگزاری میزان، محسن شکاری روز ۳مهر دستگیر و اولین جلسه رسیدگی به اتهامات او در روز ۱۰آبان در دادگاه انقلاب تهران برگزار و حکم اعدام او روز ۲۹آبان صادر شد. میزان نوشته است که دیوان عالی کشور ضمن تایید حکم اعدام محسن شکاری اتهام او را «مصداق اخافه ناس» تشخیص داده بود.

این اولین اجرای حکم اعدام یکی از شهروندان ایرانی توسط جمهوری اسلامی است که در جریان آغاز اعتراضات سراسری پس از کشته شدن «مهسا امینی» بازداشت شده بود. روز گذشته نیز مسعود ستایشی، سخنگوی قوه قضائیه، اعلام کرد حکم بدوی هفت شهروند بازداشت‌شده در این اعتراضات به اتهام «محاربه و افساد فی‌الارض» صادر شده است.