اعتراضات سراسری؛ تداوم بازداشت دست‌کم ۹ کنش‌گر عرب در خوزستان

۲۲ آذر ۱۴۰۱-

در پی اعتراضات سراسری که پس از کشته شدن «ژینا امینی» آغاز شد، ده‌ها تن از کنشگران مدنی و سیاسی عرب در شهرهای مختلف خوزستان بازداشت شدند. به‌رغم گذشت نزدیک به سه ماه از آغاز بازداشت گسترده شهروندان کماکان دست‌کم ۹ تن از کنشگران عرب در بازداشتگاه‌ها و زندان‌های جمهوری اسلامی محبوس هستند.

به گفته منابع «اطلس زندان‌های ایران»، «معصومه حمید» در اهواز، «مائده عفراوی» در آبادان، «ناصر مطوری» در ماهشهر (معشور)، «هادی منابی» و «محمد بوعذار» در کیان‌پارس اهواز، «سعید حوالی» و «علی غزی» در ملاثانی و «علی‌رضا شریفات» در اهواز، پس از آغاز اعتراضات سراسری بازداشت شده‌اند که کماکان در بازداشتگاه‌ها و زندان‌های استان خوزستان محبوس هستند.

مائده عفراوی، شهروند ۱۸ ساله اهل آبادان، روز ۲۵آبان۱۴۰۱، توسط ماموران اداره اطلاعات این شهر بازداشت و به بازداشتگاه این نهاد در اهواز منتقل شد. به‌رغم گذشت بیش از یک ماه از زمان دستگیری کماکان اطلاعاتی از آخرین وضعیت این شهروند در دست نیست.

معصومه حمید، دانشجوی مهندسی عمران دانشگاه چمران اهواز، روز ۲۲آبان۱۴۰۱، توسط ماموران اداره اطلاعات این شهر بازداشت شد. معصومه حمیدی در سی‌ویکمین روز دستگیری همچنان در بازداشت است.

ناصر مطوری، فعال مدنی اهل ماهشهر و عضو شورای حل اختلاف این شهر، روز ۳۰مهر۱۴۰۱، در اولین روزهای آغاز اعتراضات سراسری توسط ماموران اداره اطلاعات این شهر بازداشت شد. او ۲شهریور سال جاری نیز بازداشت و پس از چند روز با تودیع قرار وثیقه آزاد شده بود.

علی غزی، مترجم زبان عربی و فعال فرهنگی ۲۸ ساله اهل اهواز، روز ۱۴آبان۱۴۰۱، توسط ماموران اداره اطلاعات ملاثانی در خانه‌اش در این شهر بازداشت شد. او پس از بازداشت به بازداشتگاه این نهاد منتقل شد. به‌رغم گذشت بیش از یک ماه از دستگیری علی غزی، کماکان اطلاعاتی از آخرین وضعیت او در دست نیست و نهادهای قضایی و امنیتی اهواز از پاسخگویی شفاف به نزدیکان او درباره این شهروند خودداری می‌کنند.

هادی منابی، فعال فرهنگی و عکاس ۳۲ ساله اهل اهواز است. او توسط ماموران اداره اطلاعات این شهر روز ۲۵آبان۱۴۰۱، همزمان با اعتراضات ضدحکومتی در محله کیان‌پارس بازداشت شد.

محمد بوعزار، شهروند ۲۳ ساله اهل اهواز، روز ۲۶آبان۱۴۰۱، همزمان با اعتراضات ضدحکومتی در محله کیان‌پارس این شهر توسط ماموران قرارگاه ابوالفضل بازداشت شد.

سعید حوالی، خواننده و فعال هنری اهل شهر ملاثانی، روز ۱۸آبان۱۴۰۱، توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد. به‌رغم گذشت بیش از یک ماه از زمان دستگیری کماکان اطلاعاتی از آخرین وضعیت این شهروند در دست نیست.

مصطفی شریفی، فعال سیاسی و زندان سیاسی سابق، شامگاه روز ۸آبان۱۴۰۱، در خانه خود در روستای «کوار» از توابع هویزه بازداشت شد. مصطفی شریفی پیش‌تر به دلیل فعالیت‌های سیاسی سه سال حبس را در زندان شیبان اهواز تحمل کرده است. 

علی‌رضا شریفات، دانشجوی مهندسی مکانیک دانشگاه جمران اهواز، روز ۹آبان۱۴۰۱، توسط نیروهای امنیتی در این شهر بازداشت به مکان نامعلومی منتقل شد. پس از گذشت بیش ار ۴۰ روز از زمان بازداشت علی‌رضا شریفات اطلاعاتی از آخرین وضعیت او در دست نیست.

از شهریور۱۴۰۱ و در پی به قتل رسیدن «مهسا امینی»  – دختر ۲۲ ساله اهل سقز که در اثر ضرب‌وجرح از سوی ماموران گشت ارشاد کشته شد – صدها شهر ایران صحنه اعتراضات ضدحکومتی شهروندان ایرانی است. طی این مدت صدها تن از شهروندان توسط نیروهای امنیتی و انتظامی جمهوری اسلامی کشته و هزاران تن زخمی شده‌اند. نیروهای امنیتی همچنین تاکنون بیش از ۱۵ هزار شهروند معترض را بازداشت کرده‌اند. همچنین مدت بازداشت موقت شهروندان نسبت گذشته افزایش یافته و روند رسیدگی به اتهامات بازداشت‌شدگان از زمان بازداشت تا صدور حکم به شکل بی‌سابقه‌ای کاهش یافته است. شمار زیادی از بازداشت‌شدگان نیز هم‌زمان با تداوم بازداشت موقت به احکام اعدام، زندان، شلاق و سایر احکام تکمیلی محکوم شده‌اند.