احضار تلفنی همسر محمد نوری‌زاد به اداره اطلاعات؛« منتظر نباشید نمی‌آیم»

۱۰ مهر ۱۳۹۹- فاطمه ملکی، همسر محمد نوری‌زاد،‌ به صورت تلفنی به یکی از مراکز اداره اطلاعات احضار شده است. خانم نوری‌زاد به فرد احضار کننده گفته است که بدون احضاریه کتبی مراجعه نخواهد کرد و مأمور اطلاعات هم در مقابل او را تهدید به بازداشت کرده است.

به گزارش اطلس زندانهای ایران، دلیل احضار خانم ملکی به اداره اطلاعات مشخص نیست. او پیشتر به دلیل پیگیری پرونده همسرش برای چند ساعت در شهر مشهد بازداشت شده است. خانم ملکی در گفتگو با پژوهشگر اطلس زندانهای ایران درمورد احضار تلفنی‌ امروزش گفته است: «من پیشتر در سال ۱۳۸۸ نیز به صورت تلفنی احضار شدم اما آن را نپذیرفتم. این بار نیز در پاسخ به این احضار تلفنی اعلام کردم که بدون احضار کتبی به اداره اطلاعات مراجعه نخواهم کرد.»

خانم ملکی همچنین با صدور اطلاعیه‌ای که نسخه‌ای از آن به دست پژوهشگر اطلس زندانهای ایران رسیده است تأکید کرده که حتی درصورت احضار کتبی هم به دلیل احضار پسرش به زندان امکان پذیرش این احضاریه را نداشته است: «بعد از تماس به خاطرم آمد که حتی اگر احضاریه کتبی هم بود؛ نمی‌توانستم بروم. اصلا یادم نبود که به آن آقای اطلاعاتی بگویم شنبه به یمن لطف شما و دوستانتان باید همراه پسرم به اوین مراجعه کنم تا او را برای اجرای ۳/۵سال حکمش راهی زندان کنند.» خانم نوری‌زاد همچنین از اعمال فشار بر خانواده نوری‌زاد انتقاد کرده و نوشته است:«در این ۴۲۰ روزی که از بازداشت غیر قانونی اقای نوری زاد می گذرد؛ با فشارهای مختلف روبرو بوده ایم؛ ده روزی هم است که تماس‌ تلفنی ایشان را قطع کرده اند و دوباره به اعتراض به ملاقات هم نخواهند آمد و این یعنی یک بی خبری مطلق.»

 

متن کامل نامه خانم فاطمه ملکی به این شرح است:

به نام خدای حاضر
امروز چهارشنبه نهم مهر ۹۹ آقایی از اطلاعات تماس گرفتند و محترمانه گفتند: برای روز شنبه ساعت ده به آدرسی که می‌دهم بیایید؛ من گفتم احضاریه باید کتبی باشد، گفتند: احضاریه تلفنیست، آدرس را بنویسید. نوشتم؛ به خانه‌ای امن دعوت شدم، دوباره تاکید کردم احضاریه باید کتبی باشد. گفت: احضاریه از طرف اطلاعات است. گفتم: این روش غیر قانونیست؛ سال ۸۸ هم دوبار تلفنی مرا احضار کردند نرفتم و نهایتا کتبی فرستادند. گفت: شنبه ساعت ده منتظر شما هستیم، گفتم : منتظر نباشید من نمی آیم. ادامه داد پس جای دیگری شما را خواهیم دید؛ گفتم منظورتان از جای دیگر چیست؟ گفت: من با شما بحثی ندارم و خداحافظ.
افسوس خوردم که ما را چه شده؟ به کجا می‌رویم؟ با این بگیر و ببند می خواهیم کجا را بگیریم . افسوس و صد افسوس برای این همه فرصتهای از دست رفته.
جالب است بعد از تماس به خاطرم آمد که حتی اگر احضاریه کتبی هم بود؛ نمی‌توانستم بروم. اصلا یادم نبود که به آن آقای اطلاعاتی بگویم شنبه به یمن لطف شما و دوستانتان باید همراه پسرم به اوین مراجعه کنم تا او را برای اجرای ۳/۵سال حکمش راهی زندان کنند.
در این ۴۲۰ روزی که از بازداشت غیر قانونی اقای نوری زاد می گذرد؛ با فشارهای مختلف روبرو بوده ایم؛ ده روزی هم است که تماس‌ تلفنی ایشان را قطع کرده اند و دوباره به اعتراض به ملاقات هم نخواهند آمد و این یعنی یک بی خبری مطلق.
باشد؛ اگر نتیجه می گیرید ادامه دهید ولی یادتان باشد که در همیشه به یک پاشنه نمی‌چرخد، جایی هم برای روز مبادا بگذارید.
فاطمه ملکی
نهم مهر ۱۳۹۹

برای مشاهده نمایه محمد نوری‌زاد روی تصویر کلیک کنید

حکم دادگاه

شعبه ۴ دادگاه انقلاب مشهد آقای نوری‌زاد و ۷ متهم دیگر پرونده درخواست استعفای رهبری را به مجموعا ۷۲ سال حبس تعزیری، ۶ سال ممنوعیت خروج از کشور و ۶ سال تبعید محکوم کرد. جواد لعل محمدی، دیگر متهم این پرونده هم در انتظار است تا تعیین تکلیف شود. بر اساس این احکام هاشم خواستار ۱۶ سال حبس، ۳ سال تبعید به شهرستان نیکشهر و ۳ سال ممنوعیت خروج از کشور، محمد نوری زاد به ۱۵ سال حبس، ۳ سال تبعید به ایذه و ۳ سال ممنوعیت خروج از کشور، عبدالرسول مرتضوی به ۲۶ سال حبس، محمد حسین سپهری به ۶ سال حبس ، فاطمه سپهری به ۶ سال حبس و هاشم رجایی، غلامعلی حسین‌پور گنابادی و مرتضی قاسمی هر کدام به تحمل ۱ سال تعزیری است.

جنازه‌ام را بر سر اینها می‌کوبم

پیشتر فاطمه ملکی، همسر محمد نوری‌زاد در مورد جلسه دادگاه به پژوهشگر اطلس گفته‌بود: «جلسه دادگاه آقای نوری‌زاد شنبه ۲۸ دیماه با حضو وکلاء مدافع او آقایان آقاسی و ملکی در شعبه ۴ دادگاه انقلاب مشهد به ریاست قاضی منصوری برگزار شد. در این جلسه آقای نوری‌زاد را با آمبولانس و به همراه پزشک و پرستار به دادگاه آورده شده‌اند. در حضور قاضی پزشک از آقای نوری‌زاد خواهش می‌کند که اعتصاب داروی خود را بشکند، اما آقای نوری‌زاد حاضر نمی‌شود و می‌گوید من می‌خواهم جنازه‌ام را بر سر اینها بکوبم. در ادامه قاضی از آقای نوری‌زاد و خواستار می‌خواهد که از از مواضع خود عقب نشینی کنند که آنها نپذیرفتند»

بازداشت همسر و فرزند 

همسر و فرزند محمد نوری‌زاد نیز در جریان پیگیری وضعیت او بازداشت شدند. فاطمه ملکی، همسر محمد نوری‌ زاد و صدیقه مالکی فرد، همسر هاشم خواستار ، صبح روز چهارشنبه ۲۵ دی ماه ۹۸ دست به تحصن مقابل دادگاه انقلاب مشهد زده و بلافاصله بازداشت و پس از چند ساعت آزاد شدند. علی نوری‌زاد فرزند محمد نوری‌زاد هم روز دوشنبه ۲۳ دیماه بازداشت و ۱۲ بهمن‌ماه از زندان آزاد شد. از آنجا که علی نوری‌زاد هیچ فعالیت سیاسی نداشته‌است. به نظر می رسد که در ارتباط با پرونده پدرش بازداشت شده‌است. خانم ملکی، مادر علی، معتقد است که «او به منظور اعمال فشار بر پدرش بازداشت شده است.»

 

بازداشت سال ۱۳۸۸

۲۹ آذرماه ۱۳۸۸ پس از انتشار سومین نامه‌اش به علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی به دادسرا احضار و سپس بازداشت شد و به زندان اوین انتقال یافت. بازپرس شعبه اتهامات «تبلیغ علیه نظام و توهین به مسئولین» را به وی تفهیم کرد. قاضی پیرعباسی، رئیس شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب، او را به اتهام «توهین به رهبری» به دو سال، اتهام «تبلیغ علیه نظام» به یک سال، بابت هر یک از اتهامات «اهانت به رئیس جمهور و ریاست قوه‌ قضائیه» به ۹۱ روز و بابت اتهام «اهانت به امام جمعه مشهد» به ۵۰ ضربه شلاق محکوم کرد. شعبه ۵۴ دادگاه تجدید نظر این احکام را عینا تایید کرد. او نهایتاً در سال ۱۳۹۰ از زندان آزاد شد. اما پس از آن نیز بارها به طور کوتاه مدت بازداشت و چندین بار نیز مضروب شده است.

 

نامه‌نگاری به آیت‌الله خامنه ای

محمد نوری‌زاد مدت‌ها از حامیان حکومت ایران بوده است و رابطه نزدیکی با علی خامنه‌ای داشته است؛ او پس از انتخابات سال ۱۳۸۸ مخالفت خود را با جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد و از آن پس به فعالیت علیه جمهوری اسلامی پرداخته است. نوری‌زاد ۳۹ نامه به آقای خامنه ای نوشته و از سیاستهای او و نظام جمهوری اسلامی انتقاد کرده است. لحن نامه های آقای نوری‌زاد ابتدا ملایم بود و از آقای خامنه‌ای با عنوان پدر یاد می‌کرد اما به مرور این لحن تغییر کرد و تندتر شد.