خالد پیرزاده دست به اعتصاب غذای خشک زد

۱۱ اسفند ۱۳۹۹ – خالد پیرزاده، زندانی سیاسی زندان بزرگ تهران که از ۴ اسفند، در اعتراض به عدم رسیدگی پزشکی و مخالفت مسئولین با درخواست آزادی وی اعتصاب غذای کرده بود، اعلام کرد از نوشیدن آب نیز خودداری می‌کند.

منابع آگاه به اطلس زندان‌های ایران گفته‌اند که امروز ۱۱ اسفند، آقای پیرزاده جهت بستری شدن و تزریق سرم به بهداری زندان منتقل شده است. این زندانی سیاسی در حالی از دریافت سرم خودداری کرده که فشار خون او ۹ روی ۶ است. مامورین زندان خالد پیرزاده را چند ساعت قبل به قرنطینه تیپ ۲ زندان تهران بزرگ منتقل کرده‌اند. 

آقای پیرزاده که در اثر ضرب‌وجرح‌های دوران بازداشت به‌شدت آسیب دیده پس از انتقال به قرنطینه با خودداری از نوشیدن آب دست به اعتصاب غذای خشک زده است. او وضعیت جسمانی وخیمی دارد و قادر به راه رفتن نیست. منابع مطلع در گفت‌وگو با اطلس خبر از لرزش شدید سر و دست خالد پیرزاده داده‌اند. 

بازداشت و محاکمه

در تابستان و بهار ۱۳۹۸، دست‌کم ۱۲ تن از فعالین مشروطه‌خواه در چند شهر ایران از جمله تهران، گرگان، بابلسر، نوشهر، قم و شهریار بازداشت شدند. اتهام این فعالی شعارنویسی، پول‌نویسی، فعالیت در شبکه‌های اجتماعی و پخش تراکت اعلام شده بود. سپاه پاسداران در گردش‌کارش این افراد را به تلاش برای «براندازی حکومت» متهم کرده بود. بر پایه تحقیقات اطلس، اکثر متهمان دوران بازجویی خود را در بند یک‌ الف سپاه پاسداران گذرانده‌ بودند؛ برخی از آن‌ها در دیگر بازداشتگاه‌های نهاد اطلاعاتی نیز مورد بازجویی قرار گرفته بودند.

خالد پیرزاده در تاریخ ۱۵ بهمن ۱۳۹۸ توسط شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی مقیسه بابت اتهامات «اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت ملی» به پنج سال و به سبب اتهام «توهین به رهبری» به دو سال حبس تعزیری محکوم شد. پنج سال از این حکم با اعمال ماده ۱۳۴ قابل اجرا خواهد بود.

 

ضرب‌وجرح هنگام انتقال به زندان فشافویه

در تاریخ ۳ مرداد ۱۳۹۹ اطلس گزارش کرده بود خالد پیرزاده هنگام انتقال به زندان فشافویه، مورد ضرب‌وجرح قرار گرفته است. یک منبع مطلع در خصوص وضعیت این زندانی سیاسی گفته بود: «ضرب و جرح خالد به گونه‌ای بوده که توانایی کنترل ادرار خود را از دست داده و برای مراجعه به سرویس بهداشتی از ویلچر استفاده می‌کند.» آقای پیرزاده حدود دو هفته بعد به دلیل آسیب‌های وارده در ناحیه پا تحت عمل جراحی قرار گرفت. تمامی مراحل درمانی با هزینه شخصی خود زندانی پرداخت شد.

بر اساس گزارش اطلس، خالد پیرزاده یکبار دیگر در تاریخ ۲۶ شهریور ۱۳۹۹ توسط افسر نگهبان زندان فشافویه مورد خشونت قرار گرفت. «در هنگام انتقال خالد پیرزاده از سالن ۱۰ به سالن ۸ تیپ ۵ زندان فشافویه مسئولان گفته بودند تخت خالی ندارند و باید روی زمین بخوابد. پیرزاده با توجه به شرایط جسمی خود به این موضوع اعتراض کرده بود و در مقابل، افسر نگهبان (آقای شاملی) او را مورد ضرب‌وجرح مجدد قرار داده بود.»

چندی پیش، خالد پیرزاده طی یک نامه سرگشاده از زندان بزرگ تهران ضمن اسفناک خواندن شرایط جسمی و روحی خود، از فعالین و نهادهای حقوق بشری درخواست کمک کرده است.