بیانیه ۱۵ زندانی سیاسی زندان اوین: «گزارش صدا و سیما اتاق‌های غارتگران و سرداران تاریخ گذشته سپاه را نشان داد»

۲۳ مرداد ۱۳۹۹ – ۱۵ زندانی سیاسی بند هشت زندان اوین با صدور بیانیه‌ای نسبت به گزارش صدا و سیما واکنش نشان دادند: «اتاق‌های نمایش داده شده مربوط به غارتگران و سرداران تاریخ گذشته سپاه است.»

به گزارش اطلس زندان‌های ایران، پس از انتشار گزارش صدا و سیما در مورد شیوع بیماری کرونا در زندان اوین، ۱۵ زندانی سیاسی بند ۸ اوین با انتشار بیانیه‌ای که نسخه‌ای از آن در اختیار پژوهشگر اطلس زندان‌های ایران قرار گرفته، توضیحاتی ارایه کردند. زندانیان سیاسی در این بیانیه به همراهی صداوسیما با اهداف امنیتی دستگاه اطلاعاتی اشاره داشته‌اند.

در این بیانیه، گزارش صدا و سیما دروغ توصیف شده است و در  مورد بند ۴ زندان اوین گفته شده: «گزارشی که از بند ۴ پخش شد مربوط به اتاق‌هایی می‌شد که افرادی مانند غارتگران از صندوق ذخیره فرهنگیان، بانک سرمایه، موسسه ثامن و چندین اختلاسگر سرشناس دیگر و سلطان‌های خودرو و چه و چه و چه، به همراه برخی سرداران تاریخ گذشته سپاه و دیگر اسلافشان در آنجا سکنی داشته و دارند و با اموال غارت شده مردم تحت ستم ایران و با خاصه خرجی اتاق‌های لوکس برای خود ترتیب داده‌اند و با این ولخرجی‌ها نظم و اتوریته مطلوب خود را در آن بند حاکم کرده اند.»

در ادامه بیانیه به اسامی چند نفر از محبوسین وابسته به حاکمیت اشاره شده است:‌ «اتاق‌هایی که افرادی چون حسین فریدون (برادر رئیس جمهور)، محمدعلی نجفی شهردار سابق تهران (فردی که با جرم قتل اساسا نباید در آن بند واین زندان باشند) و مهدی هاشمی (که در بند ۷ در اتاق ویژه در ایامی که مرخصی نیست بسر می برد) در آنجا سکنی دارند.»

اتاقی که از بند ۴ مشاهده کردید، محل زندگی حکومتی‌های تاریخ مصرف گذشته است

بند ۸ زندان اوین از نظر خدمات درمانی، ضعف بسیاری دارد: «اما داستان بند ۸ متفاوت است بندی که قرار است به تعبیر خود زندانبانان نقش تبعیدگاه را داشته باشد. ابتدا این‌که بهداری‌ای که در تصاویر دیده بودید فاقد امکانات پزشکی لازم است و از فقر تجهیزات پزشکی و دارویی رنج می‌برد و ناتوان از ارایه کوچکترین خدمات پزشکی برای بیماران است. بهداری‌ای که از تامین بخش اعظم داروهای تخصصی و گاه حتی غیر تخصصی بیماران ناتوان است.»

گزارشگران ۲۰:۳۰ از سالن کارگری بند ۸ فیلمبرداری کرده‌اند و زندانیان سیاسی این اندرزگاه از ضبط چنین گزارشی به اطلاع بوده‌اند: « زندانیان عقیدتی سیاسی بند ۸ در سالن‌های ۸ و ۹ هستند اما ویدیو از سالن کارگری این بند ضبط شده است. با توجه به این‌که صداوسیما به خوبی می‌‌داند که زندانیان سیاسی با پروپاگاندای حکومتی مصاحبه نمی‌کنند، حتی جرئت حضور در سالن ما را نداشتند.»

زندانیان سیاسی در بخش دیگری از بیانیه تاکید داشته‌اند که مشکلات تنها زندان اوین را شامل نمی‌شود و زندان‌های دیگر شرایط به نسبت ناایمن‌تر را تجربه می‌کنند.

متن کامل این بیانیه و اسامی امضاء‌ کنندگان آن به این شرح است:

در پی انتشار یک گزارش سراسر دروغ دیگر از صدا و سیما جمهوری اسلامی که پر واضح است رسالتی جز دروغ ندارد، بر آن شدیم تا برای تنویر افکار عمومی و جلب توجه دوباره آن‌ها به وضعیت زندان‌ها نکاتی را در مورد گزارش مضحک اخبار ۲۰:۳۰ مورخ ۲۲ مرداد ۹۹ به اطلاع مردمی که در پی حقیقت هستند (آن هم در ایران که پیگیری حقیقت جرم است) برسانیم.

۱- تونل ضدعفونی کننده که در تصاویر ملاحظه کردید اسباب خنده ما را فراهم کرد چرا که اساسا هیچ کدام از ما از وجودش مطلع نبودیم، چه برسد به این‌که در حین ورودمان به زندان از آن استفاده کرده باشیم.

۲- قرنطینه بند ۱، نه ۱۴ روز بلکه فقط چند ساعت و نهایتا یک روز پذیرای زندانیان تازه وارد است. زندانیان تازه وارد در بند های ۴، ۷ و ۸ به شکلی فرمالیته و در جوار دیگر زندانیان به اصطلاح قرنطینه می‌شوند که برای نمونه شرح قرنطینه یکی از بندها را در پی خواهیم آورد.

۳- گزارشی که از بند ۴ پخش شد، مربوط به اتاق‌هایی می‌شد که افرادی مانند غارتگران از صندوق ذخیره فرهنگیان، بانک سرمایه، موسسه ثامن، چندین اختلاسگر سرشناس دیگر، سلطان‌های خودرو و چه و چه و چه، به همراه برخی سرداران تاریخ گذشته سپاه (که حتی از ترسشان نسبت به خشم ستمدیدگان اسامی مشخصی ندارند و برای نمونه گویا نام یکی‌شان سردار سیف است) و دیگر اسلافشان در آنجا سکنی داشته و دارند؛ این افراد با اموال غارت شده مردم تحت ستم ایران و با خاصه خرجی اتاق‌های لوکس برای خود ترتیب داده‌اند و با این ولخرجی‌ها نظم و اتوریته مطلوب خود را در آن بند حاکم کرده‌اند

اتاق‌هایی که افرادی چون حسین فریدون (برادر رئیس جمهور) و محمدعلی نجفی شهردار سابق تهران (فردی که با جرم قتل اساسا نباید در آن بند اوین زندانی باشد) و مهدی هاشمی (در بند ۷ در اتاق ویژه در ایامی که مرخصی نیست به‌سر می‌برد) در آن‌جا سکنی دارند.

اتاق‌هایی که در آن افرادی از اقشار فرودست جامعه در آنجا هم چون بیرون از زندان از سر احتیاج ناچار به خدمت رسانی در ازای گرفتن مبالغی ناچیزند. بدین ترتیب یک نظام کاملا طبقاتی و تبعیض آمیز را در زندان هم حکم‌فرما کرده‌اند. طبیعی است مسئولین سازمان زندان‌ها و قوه قضاییه از بخشی از زندان (ویترین) اوین برای نمایش‌های این چنینی استقبال کنند.

۴- اما داستان بند ۸ متفاوت است بندی که قرار است به تعبیر خود زندانبانان نقش تبعیدگاه را داشته باشد. ابتدا این‌که بهداری‌ای که در تصاویر دیده بودید فاقد امکانات پزشکی لازم است و از فقر تجهیزات پزشکی و دارویی رنج می‌برد و ناتوان از ارایه کوچکترین خدمات پزشکی برای بیماران است. بهداری‌ای که از تامین بخش اعظم داروهای تخصصی و گاه حتی غیر تخصصی بیماران ناتوان است. دوم این‌که از سالنی که از بند ۸ در تصاویر و آن هم نه یه صورت واضح مشاهده کردید، سالن ۷ بند ۸ بود که سالن کارگری است. همان سالنی که کارگران زندانی را با روزانه بیش از شش ساعت کار با دستمزدی فوق ناچیز هم‌چون بیرون از زندان با مزدی بین ۳۰۰  تا ۷۰۰  هزار تومان در ماه به استثمار می کشند؛ در ساعاتی که اکثر آن‌ها در محل کار خود، در کارگاه‌ها حضور دارند اقدام به تهیه این گزارش کردند، گویا حضور آنان مانع ترسیم فضای سانتی مانتال از زندان بود. نکته بعدی که زندانیان عقیدتی سیاسی بند ۸ در سالن‌های ۸ و ۹ نگه‌داری می‌شوند. با توجه به این‌که صدا و سیما و مسئولینش بدرستی می‌دانند که زندانیان عقیدتی، صدا و سیما را به عنوان بخشی از دستگاه سرکوب و پروپاگاندای حاکم می‌شناسند و هرگز با این رسانه مصاحبه نمی‌کنند. با توجه به وضع اسفناک بهداشتی این دو سالن بخصوص سالن ۹ که از تراکم بالای جمعیت برخوردار است، حتی جرئت حضور در این دو سالن را که چند مورد مبتلا به کرونا (بر اساس اعلام مسئولین خود زندان) و مشکوک به کرونا را دارند، به خود ندادند.

موضوع در اینجا صرفا زندانیان عقیدتی سیاسی یا صرفا زندان در معرض توجه (اوین) نیست، بلکه ساختار تبعیض آمیز، ظالمانه و براساس اهمیت شرایط روز، غیر بهداشتی بودن فضاهای کل زندان‌ها است. همگی به خوبی می‌دانیم که شرایط در زندان‌های دیگر شهرستان‌ها، به خصوص شهرستان‌های محروم و زندان‌هایی چون قرچک، قزل حصار، تهران بزرگ، رجایی شهر و غیره به مراتب بدتر از زندان اوین است. زمانی که ما در یک سالن کوچک بند ۸ سالن ۹، با جمعیتی بیش از ۱۳۰ نفر با امکان استفاده از تنها ۳ روشویی و ۵ حمام و ۵ توالت که از وضع بهداشتی ناسالمی برخوردار است مواجهیم، زمانی که در اتاق های ۱۵ ،۱۲ و ۱۷ متری ۱۷،۱۸ و ۱۹  نفر انسان زندگی می‌کنند، می‌شود تصور کرد که در دیگر زندان‌ها چه خبر است.

اساس ما در این نامه نه پاسخ دادن به اراجیف نخ نمای تکراری بنگاه دروغ و نفرت پراکنی ۲۰:۳۰، (که با گزارش های سراسر دروغ و نفرت پراکنانه اش دستش به خون صدها بی‌گناه آلوده است و در بین مردم از بی ‌آبروترین رسانه هاست) بلکه یادآوری شرایط اسفناک و بهداشتی زیستی زندان‌های کشور بود. حالا در جایی که قرنطینه‌های مضحک بندهای زندان اوین افراد تازه وارد با افرادی که در روز چندم (به عنوان مثال روز دهم یا یازدهم قرنطینه‌اند) یکجا قرنطینه‌اند، یکجا نگهداری می‌شوند و با دیگر زندانیان نیز در ارتباطند. گزارشگر دلقک مآب ۲۰:۳۰ در این شرایط آمده و از وجود امر خارق العاده‌ای چون دسترسی به مایع دستشویی گزارش تهیه کند. در جایی که پزشک معتمد زندان که در بند ۸ مشغول به کار است، به جای اعزام افراد با علایم مشکوک به کرونا یا افرادی که در مراوده مستقیم با افراد مبتلا به کرونا بوده اند، جهت انجام تست کرونا با گذاشتن دست روی پیشانی به سنجش تب می‌پردازد و بی هیچ معاینه دیگری دست به نسخه می‌شود؛ این فرد باید هم جلوی دوربین رسوای صدا و سیما خود شیرینی کند.

پایان این قصه هر چقدر هم برای ما تلخ باشد برای نظام حاکم صد چندان تلخ تر خواهد بود.

زندان اوین بند۸
۲۳ مرداد ۱۳۹۹

اسامی امضا کنندگان:

بهنام موسیوند، بهنام محجوبی، روح الله (آرش) خبری، محمد هادی مهرانی، حسین محمودی، آتبین جعفریان،یاسین جمالی، علیرضا فرشی، حمید منافی، بهنام شیخی، سبحان ایمانی، مسیب رییسی یگانه (محسن رییسی)، اصغر شیری، احمد فارسی، محسن فهیم