یاشار پیری، فعال اتنیکی ترک، «به دلیل شکنجه دچار نارسایی کلیه شده و تحت دیالیز است»

۱۲ اسفند ۱۳۹۹ – یاشار پیری، فعال اتنیکی ترک، در بازداشت اخیرش تحت شکنجه جسمی قرار گرفته بود. او بر اثر عوارض ناشی از بدرفتاری فیزیکی توسط نیروهای بسیج، در بیمارستان بستری ‌شده است. 

روزبه پیری، برادر یاشار، در صفحه اینستاگرام خود از آسیب به مجاری تنفسی و نارسایی کلیوی برادرش به دلیل عوارض ناشی از ضرب‌وجرح هنگام دستگیری و شکنجه در بازداشتگاه خبر داده است.

براساس نوشته آقای پیری، برادرش سوم اسفند توسط افراد موسوم به لباس شخصی بدون حکم و بدون ارائه کارت ضابط دادگستری دستگیر شده است. ماموران بسیج در حین دستگیری ابتدا با شوکر برقی به سر او ضربه زده‌اند و بعد گاز فلفل مستقیما به او اسپری کرده و کلاهش تا دهانش پایین کشیده‌اند. به گفته آقای پیری این ماموران همچنین با کمربند پاهای برادرش را بسته و پس از زدن دستبند، او را  با ضرب و شتم روی زمین کشیده و در شرایط نیمه هوشیاری سوار بر ماشین به مکان نامعلومی منتقل کرده‌اند. ماموران در آنجا نیز او را از ناحیه پهلو و پا به شدت مورد کتک‌کاری و ضرب‌وجرح قرار داده‌اند. به دلیل وضعیت جسمی نامناسب ماموران در چهارمین روز بازداشت او را به زندان تبریز منتقل کرده و در تاریخ ۶ اسفند به قید وثیقه آزاد کرده‌اند.

یاشار پیری پس از آزادی از زندان به دلیل مشکلات شدید جسمی در بیمارستان بستری ‌شده است.

به گفته روزبه پیری، برادرش دچار تنگی نفس ناشی از استنشاق گاز فلفل و به دلیل شکنجه جسمی به کلیه‌های او آسیب وارده شده است. او در مدت دو روز چهار بار دیالیز شده و تاکنون نارسایی کلیه‌هایش رفع نشده و به  دیالیزهای بعدی نیاز دارد.»

یاشار پیری کیست؟

یاشار پیری از فعالان اتنیکی تبریز است. او فروردین‌ ۱۳۹۱پس از شرکت در تجمعی در شهر تبریز در اعتراض به خشک شدن دریاچه ارومیه بازداشت شد. آقای پیری در این پرونده به اتهام «اخلال در نظم عمومی» به سه ماه حبس تعلیقی و ۳۰ ضربه شلاق محکوم کردند.

او و برادرش روزبه، از بازداشت‌شدگان اعتراضات آبان ۱۳۹۸ هستند. برادران پیری در تاریخ ۲۶ آبان ۹۸ در منزلشان دستگیر و به بازداشتگاه سپاه «عاشورا» تبریز منتقل شدند. آن‌ها پس از ۲۶ روز و با اتمام مراحل بازجویی به بند ۳ زندان مرکزی تبریز منتقل شدند. یاشار و روزبه پیری در تاریخ ۱۶ بهمن ۱۳۹۸با تودیع وثیقه از زندان تبریز آزاد شدند.