پنج ماه بی‌خبری از یک زندانی محکوم به اعدام، بر سر ناصر خفاجیان چه آمده است؟

۲۹ مرداد ۱۳۹۹- ناصر خفاجیان، ۱۲ فروردین امسال از زندان شیبان خارج شده و خبری از سرنوشت او در دست نیست.

به گزارش اطلس زندانهای ایران، آقای خفاجیان به همراه دو نفر دیگر از افراد هم‌پرونده اش به نامهای حسین سلاوی و علی خسرجی ۱۲ فروردین ۱۳۹۹ به اجبار از زندان شیبان به خارج از بند فرستاده شده‌اند و پس از آن خبری از سرنوشت او در دست نیست. یک منبع آگاه در این مورد به پژوهشگر اطلس زندانهای ایران گفت: «روز ۱۲ فروردین حدود دو ساعت پیش از آغاز اعتراضات زندانیان در زندان شیبان، مأموران برای بردن این سه زندانی آمدند. اما آنها حاضر به رفتن نشدند. مأموران تقاضای نیروی بیشتر کردند و این سه زندانی را از بند منتقل کردند. حدود دو ساعت بعد از آن اعتراضات زندانیان آغاز شد. حسین سلاوی و علی خسرجی پس از بیش از سه ماه در تاریخ ۲۹ تیر به زندان شیبان بازگردانده شدند. اما خبری از  این زندانی منتشر نشده و خانواده‌اش هم از او بی خبرند.»

بیشتر بخوانید:

برای مشاهده نمایه آقای خفاجیان روی تصویر کلیک کنید.

کشته شدن پنج زندانی در زندان شیبان

اخیراً  اطلاعاتی به دست پژوهشگر اطلس زندانهای ایران رسیده‌ است که نشان می‌دهد پنج زندانی در جریان شورش چهار ماه پیش زندان شیبان کشته شده‌اند. در دادنامه صادره از شعبه اول دادسرای عمومی و انقلاب شهرستان باوی (یکی از شهرستانهای اهواز) برای ۳۰ زندانی این زندان تأیید شده که در جریان این شورش پنج زندانی کشته شده‌اند. این دادنامه زندانیان معترض را به «تسبیب در قتل پنج زندانی» متهم کرده است.  هویت زندانیان کشته شده تاکنون مشخص نشده است. ممکن است بین این خبر و ناپدید شدن آقای خفاجیان ارتباطی وجود داشته باشد.

 پنج زندانی در جریان شورش چهار ماه پیش زندان شیبان کشته شده‌اند. هویت زندانیان کشته شده تاکنون مشخص نشده است. ممکن است بین این خبر و ناپدید شدن آقای خفاجیان ارتباطی وجود داشته باشد.

بیانیه عفو بین‌الملل

پیشتر سازمان عفو بین الملل با انتشار بیانیه‌ای‌ از مقامات ایرانی خواسته بود که «بی‌درنگ سرنوشت و محل نگهداری حسین سلاوی، علی خسرجی و ناصر خفاجی (خفاجیان)، سه زندانی در صف اعدام از اعراب اهوازی و هدایت عبدالله‌پور، زندانی در صف اعدام از اقلیت کرد، را روشن کنند. امتناع مقامات از ارائه اطلاعات به خانواده‌های این چهار زندانی به نگرانی‌ها در مورد شکنجه یا اعدام مخفیانه این زندانیان دامن زده است.»
در این بیانیه همچنین تأکید شده بود که :«هر چهار نفر در پی محاکمات به شدت ناعادلانه و با وجود در میان بودن ادعاهای جدی شکنجه که هرگز در مورد آن تحقیق نشده، به اعدام محکوم شده‌اند.»
سازمان بین‌الملل همچنین با اشاره به عدم پاسخگوی مقامات قضایی و امنیتی جمهوری اسلامی به درخواست خانواده این زندانیان توضیح داده بود که:« امتناع مقامات از ارائه اطلاعات به خانواده‌ها در خصوص سرنوشت و محل نگهداری این چهار نفر عملی بی رحمانه و غیرانسانی و مصداق ناپدیدسازی قهری است که طبق قوانین بین المللی جرم محسوب می‌شود.»

بازداشت و سیر پرونده

۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۶ افرادی مسلح به کلانتری ۲۲ کوی مجاهد اهواز حمله کردند. در این درگیری دو تن از نیروهای پلیس کشته و یک نفر از آن‌ها زخمی شد. یک روز بعد سپاه اهواز اعلام کرد که در یک درگیری مسلحانه، متهمان این پرونده را بازداشت کرده است. در این درگیری سه نفر از متهمان کشته و زخمی شدند و مابقی آن‌ها از سوی نیروهای سپاه بازداشت شدند. علی خسرجی، حسین سیلاوی و ناصر خفاجی سه نفر از افرادی هستند که در این درگیری بازداشت شده‌اند.

این سه زندانی پس از پایان مراحل بازجویی به زندان شیبان انتقال یافتند. یک منبع مطلع در خصوص وضعیت این افراد به گزارشگر اطلس زندان‌های ایران گفت:‌ «این سه زندانی در ایام بازجویی به شدت شکنجه شده‌اند، به طوری‌که برخی از نقاط بدن آن‌ها از جمله قفسه سینه و دست دچار آسیب شده است.»

این سه زندانی در ایام بازجویی به شدت شکنجه شده‌اند، به طوری‌که برخی از نقاط بدن آن‌ها از جمله قفسه سینه و دست دچار آسیب شده است

مدتی بعد اعترافات اجباری چند تن از متهمان این پرونده در رسانه‌های وابسته به حکومت انتشار یافت. حسین سیلاوی در این گفته است: «ما از طرف شیوخ سعودی دستور می‌گرفتیم.» علی خسرجی نیز گفته است: «هدف این بود که ما چنین اقدامی به مردم نشان دهیم که اطلاعات ایران ضعیف است.»

۲۵ دی ۱۳۹۸ اطلس زندانهای ایران گزارش داد که حکم اعدام علی خسرجی، حسین سیلاوی و ناصر خفاجی از سوی دیوان عالی کشور تایید شده است. این احکام پیش‌تر به ترتیب از سوی دادگاه انقلاب اهواز و تجدید نظر خوزستان صادر شده بود. اسماعیلی سخنگوی قوه قضاییه نیز گفته است علاوه بر این سه متهم، شماری دیگر به احکام ۱۵ و ۱۰ سال محکوم شده‌اند و یک نفر نیز به پنج سال حبس تعزیری محکوم شده است.