پس از نقض حکم اعدام، منصور و نظام‌الدین هوت از زندان آزاد شدند

۳۱ خرداد ۱۴۰۲- منصور هوت و نظام‌الدین هوت، شهروندان بلوچ که همزمان با خیزش زن، زندگی، آزادی در چابهار بازداشت و در این پرونده به اعدام محکوم شده بودند، روز ۳۰خرداد۱۴۰۲، با تودیع قرار وثیقه از زندان زاهدان آزاد شدند.

به گفته یک منبع مطلع به اطلس، پس از نقض حکم اعدام منصور هوت و نظام‌الدین هوت در دیوان عالی کشور، این شهروندان با تودیع قرار وثیقه از زندان زاهدان آزاد شده‌اند. دیوان عالی کشور هفتم اسفند سال گذشته در پی اعتراض منصور و نظام‌الدین هوت به حکم اعدام صادر شده علیه آنها، رأی به نقض حکم داده بود.

منصور هوت و نظام‌الدین هوت، شهروندان بلوچ ساکن چابهار هستند. آنها همزمان با تداوم اعتراضات ضدحکومتی در این شهر روز ۶مهر۱۴۰۱، در خانه‌هایشان بازداشت شدند. این شهروندان پس از تحمل شش روز بازداشت در بازداشتگاهی امنیتی در چابهار به زندان این شهر منتقل شدند، این شهروندان روز ۲۳مهر از زندان چابهار به بازداشتگاه اداره اطلاعات زاهدان انتقال یافتند و در این دوره تحت شکنجه‌های شدید برای اعترافات اجباری قرار گرفتند. به گفته منابع اطلس، شدت شکنجه‌ها جسمی در بازداشتگاه اداره اطلاعات زاهدان تا جایی بود که منصور هوت و نظام‌الدین هوت در ادرارشان خون دفع کردند.

منصور هوت و نظام‌الدین هوت نهایتا در حالی توسط دادگاه انقلاب زاهدان به اتهام محاربه و افساد فی الارض به اعدام محکوم شدند که تا دو ماه پس از بازداشت از داشتن وکیل و ملاقات با خانواده محروم بودند، تحت شکنجه‌های شدید قرار گرفتند و در پرونده‌ای پرابهام و بدون برخوداری از دادرسی عادلانه محکوم به اعدام شدند.
منصور هوت متولد سال ١٣٧۴ ، فرزند کمال خان، شاعر و ادیب بزرگ بلوچستان و نظام‌الدین هوت متولد سال ١٣٨١ فرزند لال‌محمد، هر دو اهل چابهار هستند.