همزمانی آزادی و بازداشت شهروندان در بلوچستان؛ سرکوب ادامه دارد

۲۴ بهمن ۱۴۰۱- همزمان با تداوم جمعه‌های اعتراضی در سیستان‌وبلوچستان، دو شهروند بلوچ توسط نیروهای امنیتی بازداشت شدند و یک شهروند دیگر پس از ۳۶ روز تحمل بازداشت در بازداشتگاه اداره اطلاعات زاهدان، با تودیع وثیقه آزاد شد.

به گفته منابع اطلس زندان‌های ایران، روز چهارشنبه ١٩بهمن١۴٠١، نیروهای امنیتی ایرانشهر با مراجعه به خانه یک زن ٢٢ ساله بلوچ به نام کبری هوتی، او را بازداشت و به مکانی نامعلوم منتقل کردند. یک منبع آگاه در این‌باره به اطلس گفت، نیروهای امنیتی بدون نشان دادن حکم قضایی وارد خانه این شهروند شده و با اعمال خشونت او را بازداشت کرده‌اند.

کبری هوتی اهل هوتی قصرقند، فعال محیط زیست و فارغ‌التحصیل رشته مهندسی صنایع از دانشکده صنعت و معدن خاش است. به گفته منابع اطلس، او به دلیل فعالیت‌های خود در حمایتش از خیزش ١۴٠١ در فضای مجازی بازداشت شده است.

 همزمان با تداوم جمعه‌های اعتراضی در زاهدان نیز روز ٧بهمن١۴٠١، نیروهای لباس شخصی دست‌کم یک شهروند بلوچ را پس از اعتراضات خیابانی در این شهر بازداشت کردند. هویت این شهروند بلوچ، یوسف گرگیج، ٣۴ ساله، فرزند امان‌الله، متاهل و اهل زاهدان گزارش شده است.

به گفته یک منبع مطلع به اطلس، یوسف گرگیج به همراه برادرش پس از اقامه نماز جمعه قبل از آنکه سوار خودروی خود شوند توسط نیروهای امنیتی متوقف، تفتیش بدنی و بازداشت شده‌اند. منبع اطلس می‌گوید، ماموران آنها را به شدت مورد ضرب‌و‌جرح قرار داده و پس از آنکه متوجه شده‌اند، برادر یوسف گرگیج مشکل اعصاب و روان دارد، او را آزاد و یوسف گرگیج را با خود برده‌اند. منابع اطلس می‌گویند، یوسف گرگیج از کسبه منطقه گاراژ قدیم زاهدان است و بیماری‌های زمینه‌ای قلب و فشار خون دارد که این امر موجب نگرانی خانواده او شده است.

همچنین روز پنجشنبه ٢٠بهمن١۴٠١، حسین سرگلزایی، یکی از بازداشت‌شدگان خیزش ۱۴۰۱، پس از ۳۶ روز بازداشت در بازداشتگاه اداره اطلاعات زاهدان، با تودیع قرار وثیقه آزاد شد.

به گفته یک منبع مطلع به اطلس زندان‌های ایران، حسین سرگلزایی روز ١۴دی، حوالی پمپ بنزین منطقه بعثت زاهدان توسط نیروهای اداره اطلاعات این شهر بدون ارائه حکم قضایی و با اعمال خشونت بازداشت شده بود. بر اساس این گزارش، آقای سرگلزایی در طول مدت بازداشت به شدت مورد ضرب‌و‌جرح قرار گرفته، از تماس و ملاقات با خانواده محروم بوده و به وکیل دسترسی نداشته است.

همزمان با خیزش ۱۴۰۱ در مناطق مختلف ایران که پس از کشته شدن ژینا امینی آغاز شد، در سیستان‌وبلوچستان نیز اعتراضات گسترده‌ای در واکنش به تجاوز فرمانده پلیس چابهار به یک دختر ۱۵ ساله بلوچ برپا شد؛ اعتراضاتی که کماکان ادامه دارد. پس از هشتم مهر نیز که در پی شلیک مستقیم نیروهای امنیتی و نظامی به سوی مردم و کشتار نزدیک به یک‌صد تن از شهروندان به «جمعه خونین زاهدان» مشهور شد، شهروندان بلوچ تاکنون در ۱۸ جمعه پیاپی به خیابان آمده و علیه جمهوری اسلامی، علی خامنه‌ای، بسیج و سپاه پاسداران تجمعات اعتراضی برگزار کرده‌اند. طی این مدت صدها تن از شهروندان بلوچ بازداشت و در دادگاه‌های برگزار شده دست‌کم حکم اعدام چهار تن از شهروندان بلوچ به نام‌های ابراهیم نارویی، شعیب میربلوچ زهی، منصور دهمرده و کامبیز خروت صادر شده است و ده‌ها تن دیگر در معرض صدور احکام سنگین قرار دارند.