اعتراضات سراسری؛ هشت شهروند مجموعا به بیش از ۵۵ سال زندان محکوم شدند

۵ دی ۱۴۰۱-

هفت تن از شهروندان بازداشت‌شده در خیرش سراسری مهر۱۴۰۱ که پس از کشته‌شدن «ژینا امینی» آغاز شد و یک وکیل که وکالت شماری از بازداشت‌شدگان در این اعتراضات را بر عهده دارد، با برگزاری دادگاه‌های جداگانه مجموعا به ۵۵ سال و سه ماه زندان و محرومیت‌های اجتماعی محکوم شدند.

بر اساس داده‌های «بانک داده اطلس زندان‌های ایران»، طی روزهای گذشته، «شقایق خادمی» به ۱۶ سال، «مهسا پیروی» به ۱۰ سال، «پری آقایی» به ۱۲ سال، «وجیهه پری زنگنه» به شش سال، «سینا اکبری» به پنج سال، «پوریا پورهمتی» به سه سال، «فرزاد تقوی بیات» به سه سال و «فرشته تابانیان» وکیل حقوق بشری، به سه ماه زندان محکوم شده‌اند.

شقایق خادمی، شهروند ۲۳ ساله اهل تهران، روز ۳۰مهر۱۴۰۱ همزمان با اعتراضات سراسری علیه جمهوری اسلامی، در خانه خود در این شهر توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد. شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی «ابوالقاسم صلواتی»، او را به ۱۶ سال زندان محکوم کرده است. جلسه رسیدگی به اتهامات شقایق خادمی در تاریخ ۲۸آبان برگزار شده است.

وجیهه پری زنگنه، گرافیست ساکن اصفهان، روز ۹مهر، همزمان با اعتراضات ضدحکومتی در این شهر بازداشت شد. دادگاه تجدیدنظر استان اصفهان، او را به شش سال زندان محکوم کرده است. گلدوزی جمله «خون باید گریست» – اشاره به یکی از سخنرانی‌های علی خامنه‌ای – بر روی لباس این شهروند یکی از مصادیق اتهامات او عنوان شده است.

مهسا پیروی، شهروند ساکن تهران، روز ۲۵مهر هنگامی که در اعتراض به حجاب اجباری روسری خود را در خیابان میرداماد این شهر از سر برداشته و اقدام به چرخاندن آن کرده بود، توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد. او مدتی بعد با تودیع قرار وثیقه از زندان آزاد شد. دادگاه این زن معترض را به اتهام «تشویق به فشاد و فحشا» به ۱۰ سال زندان محکوم کرده است.

پری آقایی، حسابدار یک مدرسه غیرانتفاعی در تهران، روز ۲۴مهر بازداشت و روز ۲۸آذر با تودیع قرار وثیقه از زندان قرچک آزاد شد. دادگاه او را به اتهام «تشویق به فساد و فحشا» به هشت سال و به اتهام «اجتماع و تبانی برای اقدام علیه امنیت ملی» به چهار سال زندان محکوم کرده است. او همچنین به محرومیت از کار و منع فعالیت در شبکه‌های اجتماعی به‌مدت دو سال و ممنوعیت خروج از کشور تا پایان حکم محکوم شده است.

سینا اکبری، شهروند ساکن تهران، روز ۲مهر همزمان با اعتراضات علیه جمهوری اسلامی در این شهر بازداشت شد. شعبه ۳۶ دادگاه تجدیدنظر استان تهران این شهروند را به پنج زندان محکوم کرده است. پیش‌تر شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی صلواتی، او را به اتهام «اجتماع و تبانی برای اقدام علیه امنیت ملی» به پنج سال حبس محکوم کرده بود.

پوریا پورهمتی، شهروند ساکن تبریز، روز ۲۹شهریور توسط ماموان اطلاعات سپاه بازداشت شد. او روز ۹مهر با تودیع قرار وثیقه از زندان مرکزی تبریز آزاد شد. شعبه یک دادگاه انقلاب تبریز به ریاست قاضی «داود حملبرمجرد» او را به اتهام «اجتماع و تبانی برای اقدام علیه امنیت ملی» به سه سال زندان و دو سال منع خروج از کشور محکوم کرده است.

فرزاد تقوی بیات، شهروند اهل شبستر، روز ۳۰شهریور در تبریز بازداشت و روز ۱۰مهر با تودیع قرار وثیقه از زندان مرکزی این شهر آزاد شد. شعبه اول دادگاه انقلاب تبریز به ریاست قاضی «داود حملبرمجرد»، او را به اتهام «اجتماع و تبانی برای اقدام علیه امنیت کشور» به سه سال زندان و دو سال ممنوعیت خروج از کشور محکوم کرده است. این حکم عینا در دادگاه تجدیدنظر استان آذربایجان شرقی عینا تایید شده است.

فرشته تابانیان، وکیل دادگستری که وکالت شماری از بازداشت‌شدگان اعتراضات سراسری آبان۹۸ و خیزش سراسری مهر۱۴۰۱ را بر عهده داشته است نیز به دلیل اطلاع‌رسانی درباره پرونده موکلانش، توسط شعبه یک دادگاه انقلاب ماهشهر به اتهام «تبلیغ علیه نظام» به سه ماه زندان محکوم شده است.

از اواخر شهریور۱۴۰۱ و در پی به قتل رسیدن «مهسا امینی»، صدها شهر ایران صحنه اعتراضات ضدحکومتی شهروندان ایرانی است. طی این مدت نیروهای امنیتی بیش از ۱۸ هزار شهروند معترض را بازداشت کرده‌اند و ده‌ها نفر به احکام اعدام، زندان، شلاق و محرومیت‌های اجتماعی محکوم شده‌اند.