نقض حکم اعدام منصور و نظام‌الدین هوت توسط دیوان عالی کشور

۹ اسفند ۱۴۰۱- حکم اعدام دو شهروند بلوچ بازداشت‌شده در خیزش ١۴٠١، به نام‌های منصور هوت و نظام‌الدین هوت، در ۷اسفند۱۴۰۱ توسط دادگاه دیوان عالی کشور نقض شد.

به گفته یک منبع مطلع به اطلس زندان‌های ایران، پس از آنکه دادگاه بدوی زاهدان در تاریخ ١٨دی١۴٠١ حکم اعدام این شهروندان را به اتهامات محاربه و افساد فی الارض صادر کرد با اعتراض منصور و نظام‌الدین، پرونده آنها به دیوان عالی ارسال شد. دیوان عالی کشور نیز حکم صادره را لغو و احتمالا این پرونده به یک شعبه هم‌ارز در زاهدان ارسال خواهد شد.

منصور هوت متولد سال ١٣٧۴ ، فرزند کمال خان، شاعر و ادیب بزرگ بلوچستان و نظام‌الدین هوت متولد سال ١٣٨١ فرزند لال‌محمد، هر دو اهل چابهار هستند که در تاریخ ۶مهر١۴٠١، پس از مراجعه نیروهای امنیتی به منازلشان بازداشت شدند.

منصور و نظام‌الدین که با یکدیگر قرابت فامیلی نیز دارند در تاریخ ١٢مهر از بازداشتگاه نیروهای امنیتی به زندان چابهار منتقل و سپس در تاریخ ٢٣مهر از زندان چابهار به بازداشتگاه اطلاعات در زاهدان منتقل و تحت شکنجه‌های جسمی شدید با روش تخت معجزه جهت اعترافات اجباری قرار گرفتند، به حدی که نامبردگان دفع خون به جای ادرار داشتند.

منصور و نظام‌الدین در آذرماه پس از حدود دو ماه ضرب‌وجرح، شکنجه و عدم تماس و یا ملاقات با خانواده به زندان زاهدان منتقل شده و برای اولین بار توانستند با خانواده‌های خود بصورت تلفنی ارتباط برقرار کنند. طی این مدت دستگاه قضایی علاوه بر اینکه به خانواده‌های این بازداشت‌شدگان اجازه گرفتن وکیل شخصی نداده از طریق نهادهای امنیتی آنها را تهدید کرده‌اند که خبر صدور حکم اعدام را رسانه‌ای نکنند.