نقض احکام شهروندان بهایی در زاهدان و کرمان

دادگاه‌های استان‌های سیستان و بلوچستان و کرمان احکام بدوی ۱۱ تن از شهروندان بهایی را در دو پرونده جداگانه کاهش داده و برخی از ایشان را تبرئه کردند.

به گزارش اطلس زندان‌های ایران ۹ شهروند بهایی پرونده زاهدان که در مرحله بدوی به جمعا ۴۱ سال حبس محکوم شده بودند از تمامی اتهامات تبرئه شدند و حکم دو تن دیگر که در کرمان به جمعا ۱۰ سال حبس محکوم شده بودند به طور چشم‌گیر کاهش یافت.

پیش‌تر دادگاه انقلاب زاهدان بهرام روحانی، سیاوش رحیمی، فرشید دادور، شایان رحیمی، هیدا یزدان، مهرنوش رمضانی‌زاده، امیلیا حکیمان و شعله رام را هر کدام به پنج سال و تبسم حسینی را به یک سال حبس محکوم کرده بود. اتهام «اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی» موضوع ماده ۶۱۰ قانون مجازات اسلامی به هشت نفر اول تفهیم شده بود. گفته می‌شود اتهام «تبلیغ علیه نظام» موضوع ماده ۵۰۰ قانون مجازات اسلامی نیز به خانم حسینی تفهیم شده بوده است. اما در نهایت شعبه ۲ دادگاه تجدید نظر استان سیستان و بلوچستان تمامی این شهروندان را تبرئه کرد. یک منبع مطلع به اطلس گفته است که این شهروندان بهایی دوران بازداشت موقت خود را در بازداشتگاه اطلاعات زاهدان محبوس بوده‌اند.

دادگاه تجدید نظر استان کرمان اما احکام سمیر خلوصی و روحیه زینلی را کاهش داده است. در دادنامه تجدید نظر آقای خلوصی به پنج ماه و خانم زینلی به ۳۳ روز حبس محکوم شده‌اند. آن‌ها پیش‌تر در دادگاه انقلاب کرمان در رابطه با اتهامات «تبلیغ علیه نظام» و «اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی» محاکمه و هر کدام به پنج سال حبس محکوم شده بودند. در دوران بازداشت موقت این زوج بهایی در بازداشتگاه اطلاعات کرمان، گزارشاتی از ضرب و شتم آقای خلوصی در هنگام دستگیری، تخریب وسایل منزل و عدم ارائه خدمات درمانی موثر به وی منتشر شده بود.

طبق اطلاعاتی که اطلس جمع‌آوری کرده است، در طول سال گذشته شهروندان بهایی در استان‌های مازندران، سمنان، البرز، آذربایجان غربی، کرمان، بوشهر، یزد، سیستان و بلوچستان و گلستان بیش از دیگر مناطق ایران تحت تعقیب سیاسی و آزار روزمره قرار گرفته‌اند. به جزئیات پرونده‌ها و اطلاعات آماری در این‌جا دست خواهید یافت.