محکومیت کیوان مهتدی به زندان، تشدید فشار بر فعالان کارگری

۲۶ دی ۱۴۰۱- در ادامه دور جدید سرکوب فعالان صنفی که پس از روز جهانی کارگر سال جاری آغاز شده است، کیوان مهتدی به شش سال زندان محکوم شد و سایر فعالان کارگری از جمله آنیشا اسداللهی در معرض صدور احکام سنگین قرار دارند.

به گفته یک منبع مطلع به اطلس زندان‌های ایران، شعبه ۲۹ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی علی مظلوم، کیوان مهتدی را همزمان با تداوم حبس در زندان اوین، به اتهام اجتماع و تبانی برای اقدام علیه امنیت ملی به پنج سال و به اتهام تبلیغ علیه نظام به یک سال زندان محکوم کرد. با اعمال ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی پنج سال از این حکم قابل‌اجرا خواهد بود.

کیوان مهتدی، عضو کانون نویسندگان ایران و فعال کارگری، روز ۱۹اردیبهشت۱۴۰۱، به‌همراه همسرش آنیشا اسداللهی در خانه‌اش در تهران بازداشت شدند. این فعالان کارگری پس از بازداشت به بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل شدند و مجموعا حدود سه ماه را در سلول‌های انفرادی این بند گذراندند. آنیشا اسداللهی روز ۲۹مرداد با تودیع قرار وثیقه از زندان اوین آزاد شد. بااین‌وجود کیوان مهتدی در نهمین ماه از زمان بازداشت، کماکان در زندان اوین محبوس است.

آنیشا اسداللهی و کیوان مهتدی، از بازداشت‌شدگان دور جدید سرکوب فعالان صنفی هستند که از اردیبهشت امسال و پس از برگزاری تجمعات روز جهانی کارگر سال ۲۰۲۲ در ایران، آغاز شد. همزمان با بازداشت این فعالان کارگری، دو شهروند فرانسوی به نام‌های سسیل کولر و ژاک پاریس نیز توسط نهادهای امنیتی بازداشت شدند. ۲۷اردیبهشت، صداوسیمای جمهوری اسلامی با انتشار گزارشی ویدئویی از بازداشت سسیل کولر و ژاک پاریس، تجمعات اعتراضی معلمان ایران را به آن‌ها منتسب کرد. در این گزارش سسیل کولر و ژاک پاریس به سازمان‌دهی «آشوب و بی‌نظمی» متهم شده و اسکندر لطفی، مسعود نیک‌خواه، شعبان محمدی و رسول بداقی، از فعالان صنفی معلمان، با این دو شهروند فرانسه مرتبط خوانده شدند. همچنین در این گزارش به ارتباط سسیل کولر و ژاک پاریس با رضا شهابی و آنیشا اسداللهی اشاره شد.

همچنین پس از آغاز خیزش ۱۴۰۱ که در پی کشته‌شدن ژینا امینی آغاز شد، ۱۳ مهرماه، ایرنا، خبرگزاری رسمی دولت جمهوری، با انتشار بخشی از ویدئوی اعترافات اجباری سسیل کولر و ژاک پاریس در حساب توییتر خود، ادعا کرد که این «دو جاسوس فرانسوی» به «افشای پشت‌پرده و زمینه‌سازی برای آشوب در کشور» پرداخته‌اند. سسیل کولر در این ویدئوی اعتراف اجباری ابتدا خود را یک «مامور اطلاعات عملیاتی در اداره کل امنیت خارجی (DGSE، سرویس اطلاعاتی فرانسه)» معرفی کرد و گفت که سفر او و همسرش به ایران «برای آماده کردن شرایط برای انقلاب و سرنگونی رژیم اسلامی ایران» بوده است. همچنین ژاک پاریس در این ویدئوی اعترافات اجباری گفت که «هدف» سازمان امنیت خارجی فرانسه «فشار بر دولت ایران است». همچنین در این ویدئو که توسط صداوسیما و شبکه تلویزیونی العالم (شبکه خبری وابسته به سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی) نیز منتشر شد، تصاویر و اسامی رضا شهابی، حسن سعیدی، آنیشا اسداللهی، کیوان مهتدی، رسول بداقی، داوود رضوی، اسکندر لطفی، شعبان محمدی و مسعود نیک‌خواه، فعالان صنفی ایرانی، نمایش داده شد.

منبعی که با اطلس گفت‌وگو کرده است، با تکذیب ادعاهای مطرح شده علیه فعالان صنفی در گزارش‌های متعدد منتشر شده در رسانه‌های دولتی جمهوری اسلامی، می‌گوید: «سسیل کولر و ژاک پاریس، تحت فشار نهادهای امنیتی مجبور به اعتراف علیه خود و فعالان صنفی ایرانی شده‌اند؛ فشارهایی که کماکان ادامه دارد و این دو شهروند فرانسوی در نهمین ماه از زمان بازداشت همچنان در بند امنیتی ۲۰۹ زندان اوین محبوس هستند.» این منبع در ادامه می‌گوید، کیوان مهتدی در حالی به شش سال زندان محکوم شده است که سایر فعالان صنفی بازداشت‌شده پس از تجمعات روز جهانی کارگر سال ۲۰۲۲ (اردبیهشت۱۴۰۱) از جمله آنیشا اسداللهی نیز در معرض صدور احکام سنگین قرار دارند.

بر اساس داده‌های بانک داده اطلس زندان های ایران، از ابتدای سال ۲۰۲۲ تاکنون و به‌ویژه پس از تجمعات روز جهانی کارگر این سال، دست‌کم ۷۵ فعال صنفی توسط نهادهای امنیتی بازداشت و حداقل دو هفته را در بازداشت گذراندند. طی این مدت ۳۲ تن از این فعالان نیز در دادگاه‌های جداگانه – با اعمال ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی و احتساب آخرین حکم صادر شده در هر پرونده – مجموعا به تحمل ۶۳ سال زندان و ۱۰۰ ضربه شلاق محکوم شدند.