محمد نوری‌زاد به زندان اوین منتقل شد

۱۶ اردیبهشت ۹۹- محمد نوری‌زاد، فعال شناخته شده سیاسی، از زندان وکیل‌آباد مشهد به زندان اوین منتقل شد.

به گزارش اطلس زندانهای ایران، خانم فاطمه ملکی همسر محمد نوری‌زاد به پژوهشگر اطلس گفت که آقای نوری‌زاد دیروز ۱۵ اردیبهشت به زندان اوین منتقل شده است.

۲۰ مردادماه ۹۸ آقای نوری‌زاد در حالی که به همراه تعداد دیگری از همفکران خود در برابر محل برگزاری دادگاه تجدید نظر کمال جعفری یزدی تجمع کرده بودند بازداشت شدند. آن‌ها در ابتدا به زندان وکیل‌آباد فرستاده شده و سه روز بعد به بازداشتگاه اطلاعات مشهد منتقل شدند از آن زمان تاکنون آقای نوری‌زاد در مشهد زندانی بوده‌است. این در حالی است که این فعال سیاسی ساکن تهران بوده و خانواده او نیز در تهران زندگی می‌کنند. فاصله زیاد تهران تا مشهد بویژه در شرایط کنونی و خطر ابتلا به بیماری کرونا در جریان استفاده از وسائل نقلیه عمومی، مشکلات و خطرات زیادی برای این فعال سیاسی و خانواده‌اش ایجاد کرده بود که نهایتاً منجر به خودکشی ناموفق این چهره سیاسی شد.

برای مشاهده نمایه آقای نوری‌زاد روی تصویر کلیک کیند

خودکشی 

آقای نوری‌زاد در اعتراض به آزار و اذیت خانواده‌اش در تاریخ ۱۲ اردیبهش ۹۹ دست به خودکشی زد که خوشبختانه نجات پیدا کرد.  خانم فاطمه ملکی، همسر آقای نوری زاد پیشتر در این مورد گفته‌بود:«صبح امروز آقای مکی، وکیل محمد نوری‌زاد، موفق به ملاقات کابینی با ایشان شدند و متاسفانه دیدند که آقای نوری‌زاد سر و دستشان باند پیچی‌است. گویا دیروز ایشان با شیشه و یا تیغ رگشون را زده‌اند و بردنشان بهداری و بعد ایشان مقاومت می‌کنند و می‌گویند که دوستان باید من را ببینند و ایشان را به بند می‌برندو دوباره به بهداری برگردانده می‌شوند و الان هم در بهداری هستند. آقای نوری‌زاد پیام همه دوستان را شنیده‌اند و گفتند که برای من یک شعوری قائل باشید و بدانید که ما اینجا در تنگنا هستیم و امروز آقایان جعفری و سپهری و خواستار هنگامی که در تماس تلفنی خواسته‌اند درباره آقای نوری‌زاد حرف بزنند تلفنهایشان را قطع کرده‌اند. شرایط زندان آقای نوری زاد و دیگر دوستان بسیار ناگوار است. و من از شرایط پیش آمده بسیار متاسفم.»

محمد نوری زاد کیست؟ 

نوری‌زاد از سرشناس‌ترین فعالان سیاسی درون کشور،  از اعضای لگام(کمپین لغو گام به گام اعدام)، کارگردان و نقاش ساکن تهران است. او مدت‌ها از حامیان حکومت ایران بوده و رابطه نزدیکی با علی خامنه‌ای داشته است. اما در دهه هشتاد مخالفت خود را با جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد. نوری زاد و ۱۳ فعال سیاسی دیگر در خردادماه ۹۸ بیانیه‌ای با موضوع درخواست استعفای آقای خامنه ای رهبر جمهوری اسلامی منتشر کردند. پس از انتشار این نامه، نامه های ۱۴ نفره دیگری نیز با محتوای مشابه منتشر شد. ۲۰ مردادماه ۹۸  آقای نوری‌زاد و تعدادی دیگر از نویسندگان این نامه به دنبال تحصن در برابر محل برگزاری دادگاه تجدید نظر کمال جعفری یزدی، بازداشت شدند. آقای نوری‌زاد در بازداشتگاه اطلاعات مشهد زندانی بود و اخیراً به زندان وکیل‌آباد مشهد منتقل شده‌است. محمد نوری‌زاد پیشتر هم چندین بار بازداشت و زندانی شده است.