علی نوری‌زاد به زندان تهران بزرگ منتقل شد

۱۲ مهر ۹۹- علی نوری‌‌زاد، فرزند محمد نوری‌زاد، زندانی سرشناس سیاسی،  به زندان فشافویه منتقل شد.

به گزارش اطلس زندانهای ایران، آقای نوری‌زاد امروز به همراه مادر و وکیل مدافعش، محمدحسین آقاسی به زندان اوین مراجعه کردند. آقای نوری‌زاد و وکیل مدافع او درخواست تمدید مرخصی او را داشتند که مورد موافقت قرار نگرفت. و او به زندان تهران بزرگ فرستاده شد.

خانم فاطمه ملکی، کادر آقای نوری‌زاد در گفتگو با پژوهشگر اطلس زندانهای ایران در این مورد گفت: « امروز علی آقا را به اوین بردیم. پیشتر به او یکماه مرخصی داده بودند. وکیل مدافع علی در نظر داشت که امروز دوباره تقاضای تمدید مرخصی او را بکند که پذیرفته نشد.» خانم نوری‌زاد همچنین در ادامه در مورد دلیل انتقال علی نوری‌زاد به زندان تهران بزرگ گفت:« قبلاً به آقای نوری‌زاد و ما قول داده بودند که او به زندان اوین و اتاق آقای نوری‌زاد منتقل خواهد شد. امروز هم ابتدا قرار بود که به زندان اوین منتقل شود و حتی مسئولین از گرفتن داروهای او اجتناب می‌کردند و می‌گفتند که بهداری اوین همه داروهای مورد نیاز او را دارد و قرار شد که من تنها نسخه او را در اختیارشان قرار دهم. اما در ادامه زمانی که من از محوطه دادستانی اوین برای بردن نسخه بیرون آمدم و دوباره به داخل برگشتم دیدم که کاملاً ورق برگشته و تصمیم گرفته‌اند که علی را به زندان فشافویه منتقل کنند. و از من خواستند که دوباره برگردم وداروهای او را ببرم.»

خانم ملکی در پایان درمورد اعمال فشارهای روز افزون به خانواده آقای نوری‌زاد گفت:« این ظلم مضاعف به خانواده ما و گروکانگیری برای افزایش فشار به آقای نوری‌زاد است. این بچه مظلوم را بدون هیچ گناهی به زندان تهران بزرگ فرستادند و اکنون که ساعت ۱۰ شب است من منتظرم که تماس بگیرند اما به نظر می‌رسد اجازه تماس پیدا نکرده و از اقای نوری‌زاد هم مدتی است که بیخبریم و امروز هم به ملاقات با آقای آقاسی، وکیلشان نیامده اند.»

همچنین محمدحسین آقاسی، وکیل مدافع علی نوری‌زاد در حساب توییتری خود با انتقاد از فرستادن علی نوری‌زاد به زندان فشافویه نوشت:«فرزند محمد نوری‌زاد که به اتهام اجتماع وتبانی و درواقع همدردی با خانواده مسافرین هواپیمای اوکراینی به سه سال و شش ماه محکومیت یافته، امروزبه زندان فشافویه انتقال یافت.د رحالیکه جرم انتسابی سیاسی است و دادگاه انقلاب حکم صادر کرده و باید در اوین و کنار پدرش که قولش راداده بودند نگهداری می‌شد.»

حکم دادگاه

شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب، آقای نوری زاد را  به اتهام «اجتماع و تبانی علیه امنیت کشور» به ۳ سال و ۶ ماه و به اتهام  «فعالیت تبلیغی علیه نظام» به ۸ ماه حبس محکوم کرده است. این دادگاه همچنین از باب مجازات تکمیلی، آقای نوری زاد را به مدت دو سال از عضویت در احزاب، گروه‌ها و دستجات سیاسی و اجتماعی منع کرده‌است.  سه سال و شش ماه از این حکم قابل اجرا است.

شرح بازداشت

آقای علی نوری‌زاد روز دوشنبه ۲۳ دیماه ۱۳۹۸ در خیابان توسط مأموران امنیتی بازداشت شد. این بازداشت پس از تحصن فاطمه ملکی، مادر این زندانی سیاسی در مقابل دادگاه انقلاب مشهد صورت گرفت. خانم ملکی پس از اینکه همسرش محمد نوری‌زاد به دلیل اعتصاب غذا دچار بیهوشی شد، به همراه صدیقه مالکی فرد، همسر هاشم خواستار در اعتراض به نقض حقوق همسرانشان در مقابل دادگاه انقلاب مشهد تحصن کردند. آقای نوری‌زاد نهایتاً در تاریخ ۱۳ بهمن‌ماه ۹۸ با قرار وثیقه از زندان اوین آزاد شد.

بازداشت محمد نوری‌زاد

محمد نوری‌زاد از فعالین سیاسی شناخته شده‌است و بارها بازداشت شده‌است. آقای نوری‌زاد ۲۱ خردادماه ۹۸ به همراه ۱۳ نفر دیگر بیانیه شدید اللحنی برای تغییر بنیادین قانون اساسی و استعفای علی خامنه‌ای منتشر کرد.  این بیانیه به نگارش بیانیه‌های چهارده نفره مشابه در داخل و خارج کشور منجر شد.

۲۰ مرداد ۹۸ او و تعدادی دیگر از فعالین سیاسی و مدنی که در برابر محل برگزاری دادگاه تجدید نظر کمال جعفری یزدی تجمع کرده بودند بازداشت شدند. آن‌ها در ابتدا به زندان وکیل‌آباد فرستاده شده و سه روز بعد به بازداشتگاه اطلاعات مشهد منتقل شدند. این زندانیان سیاسی پس از پایان بازجوئی به زندان وکیل آباد فرستاده شدند اما پس از شیوع کرونا دادگاه با مرخصی و یا عفو آنها موافقت نکرده و برای مدتی آنها ر امجدداً به بازداشتگاه اداره اطلاعات فرستاد. این زندانیان هم‌اکنون در زندان وکیل آباد زندانی هستند.