علی عزیزی به دادگاه انقلاب تبریز احضار شد

۱۱ شهریور ۹۹- علی عزیزی، فعال اتنیکی ترک به دادگاه انقلاب تبریز احضار شد.

به گزارش اطلس زندانهای ایران، علی عزیزی فعال اتنیکی ساکن ارومیه، از طریق سامانه ابلاغ الکترونیکی قوه قضاییه به دادگاه احضار شده‌است. این فعال ترک باید ساعت ۱۱:۳۰ روز دوشنبه ۲۴ شهریور ۱۳۹۹ در شعبه سوم دادگاه انقلاب شهرستان تبریز حاضر شود.

اتهام آقای عزیزی در مرحله بازپرسی «تبلیغ علیه نظام» و «عضویت در گروه غیرقانونی گاماج» عنوان شده بود. رسیدگی به پرونده آقای عزیزی در شعبه ۱۶ بازپرسی عمومی و انقلاب شهرستان تبریز به ریاست آقای موسوی انجام شده است. در جلسه اخذ آخرین دفاع این فعال آذربایجانی در مرحله بازپرسی، اتهام «نشر اکاذیب در فضای مجازی» نیز به اتهامات این فعال اتنیکی ترک اضافه شد و مبلغ وثیقه او نیز از ۵۰۰ میلیون به ۶۵۰ میلیون مواجه شد‌ه بود.افزایش یافت. یک منبع آگاه به پژوهشگر اطلس زندانهای ایران گفت:«در مرحله بازپرسی هیچ دلیل و مدرکی دال بر اتهامات آقای عزیزی ارائه نشده است و قاضی گزارشات نهادهای امنیتی را مبنای این اتهامات قرار داده است.» اتهام «نشر اکاذیب در فضای مجازی» با پرونده جدید به شعبه ۱۰۷ کیفری دو تبریز به ریاست قاضی طباطبایی ارجاع شده است.

برای مشاهده نمایه علی عزیزی روی تصویر کلیک کنید

 

 

بازداشت 

آقای عزیزی ۴ اسفند ۱۳۹۸ توسط مامورین امنیتی در خصوص پرونده ای دیگر به اتهام «تبلیغ علیه نظام و عضویت در گروه غیرقانونی گاماج» در منزل پدری خود در شهرستان اورمیه بازداشت شده بود. این زندانی ترک، در تاریخ  ۷ اسفند ۱۳۹۸ در تماس کوتاهی با خانواده‌اش از انتقال خود به بازداشتگاه اداره اطلاعات تبریز خبر داده‌بود. آقای عزیزی نهایتاً ۱۲ اسفندماه از بازداشتگاه اداره اطلاعات به زندان تبریز منتقل شد و در تماس تلفنی با خانواده‌اش خبر داد که در ۴۸ ساعت اولیه دستگیری در بازداشتگاه اطلاعات ارومیه مورد ضرب و شتم و شکنجه قرار گرفته و علی رغم تقاضای اعزام به مرکز درمانی،  تحت مداوا و معاینه قرار نگرفته است. این زندانی ترک نهایتاً پس از شیوع بیماری کرونا، ۶ فروردین۱۳۹۹ پس از تودیع قرار وثیقه ۵۰۰ میلیون تومانی توانست بطور موقت تا پایان مراحل دادرسی از زندان مرکزی تبریز آزاد گردد.

بازداشت در جریان اعتراضات آبان

آقای عزیزی در جریان اعتراضات آبانماه سال گذشته بازداشت و سپس با قرار وثیقه آزاد شده بود. شعبه ۱۰۱دادگاه کیفری دو مجتمع شهید بهشتی شهر ارومیه به ریاست دادرس حمید گلی نژاد ، ۱۷ اسفند ۹۸ طی حکمی علی عزیزی و پنج فعال دیگر ترک به نامهای کیوان پاشایی، امین زارع،سالار طاهر افشار، الیار حسین زاده، یاسین حسن پور را با اتهام « اخلال در نظم عمومی از طریق شرکت در تجمعات واعتراضات غیرقانونی و بستن خیابان » به استناد ماده ۶۱۸ قانون مجازات اسلامی مصوب ۱۳۷۵،به پرداخت ۱۵میلیون ریال جزای نقدی جایگزین ۸ماه حبس تعزیری و تحمل ۲۰ ضربه شلاق تعزیری در محل مسقف و غیر ملاء عام با احتساب ایام بازداشت قبلی محکوم نموده بود. حکم صادره برای سالار طاهر افشار،کیوان پاشایی و امین زارع به مدت ۳ سال تعلیق شده است.

علی عزیزی بعلت بازداشت در بند امنیتی زندان مرکزی تبریز در زمان دادگاه، نتوانسته بود در جلسه محاکمه حاضر شود و با تقاضای واخواهی وی جلسه محاکمه این فعال آذربایجانی مجددا برگزار خواهد گردید.