علیرضا فرشی و بهنام شیخی «از ضرب و شتم خود هنگام بازداشت خبر دادند»

۴ مرداد ۱۳۹۹- علیرضا فرشی و بهنام شیخی، دو نفر از فعالان اتنیکی ترک گفته‌اند که هنگام بازداشت ضرب و شتم شده‌اند.

به گزارش اطلس زندانهای ایران این دو زندانی در تماس های تلفنی جداگانه با خانواده‌هایشان، از ضرب و شتم شان در زمان دستگیری توسط مامورین امنیتی خبر داده اند. طبق گفته های این دو فعال ترک، در زمان دستگیری بعلت عدم ارائه حکم مقاومت کرده‌اند و ماموران آنها را به شدت ضرب و شتم کرده‌اند.
یک منبع آگاه درمورد کاربرد خشونت در هنگام بازداشت فعالان سیاسی به پژوهشگر اطلس گفت: «گزارش های متعددی نشان می دهد که این رویه در اکثر پرونده های امنیتی جاریست که مامورین از ارائه حکم جلب در هنگام بازداشت فعالین سیاسی و عقیدتی خودداری می کنند و مقاومت بازداشتی ها در برابر این عمل غیرقانونی برخورد فیزیکی را در پی دارد.»

علیرضا فرشی شامگاه روز ۳۱ تیر۱۳۹۹در شهر تهران و هنگام مراجعه به منزل و آقای شیخی همان روز در میدان انقلاب تهران توسط مامورین امنیتی دستگیر شده اند.

علیرضا فرشی کیست؟

آقای فرشی از جمله فعالات اتنیکی ترک است که تاکنون بارها بازداشت شده است. او در اسفند ۹۲ به همراه اکبر آزاد، بهنام شیخی و حمید منافی به همراه چند تن دیگر در مراسم بزرگداشت روز جهانی زبان مادری در نسیم شهر تهران بازداشت و مدتی بعد با قرار وثیقه از زندان آزاد شد.  او بعداً در سال ۱۳۹۵ به ۱۵ سال حبس تعزیری و دو سال تبعید به باغملک محکوم شد.

این فعال اتنیکی ترک بار دیگر در دیماه ۱۳۹۸ در محل کار خود بازداشت شد. ماموران پس از بازرسی و تفتیش محل کار آقای فرشی، وی را به بازداشتگاه منتقل کردند.

چند روز بعد در ۳۰ دیماه شعبه ۵۴ دادگاه تجدید نظر تهران به ریاست قاضی بابایی او و سه  متهم دیگر پرونده سال ۹۲ را به دو سال زندان و دو سال تبعید محکوم کرد.

آقای فرشی ۲۹ اسفند سال پیش  از بازداشتگاه ۲۰۹ به بند ۴ زندان اوین انتقال یافت و ۲۳ فروردین امسال به قید وثیقه از زندان  آزاد شد.

آقای فرشی مجدداً ۳۱ تیرماه ۹۹ مجدداً بازداشت شد.

برای مشاهده نمایه آقای فرشی روی تصویر کلیک کنید

بهنام شیخی کیست؟

او فعالین آذربایجانی است. او یکبار در سال ۱۳۸۵ و دوبار در سال ۱۳۸۸ بازداشت شده است. آقای شیخی بار دیگر در مهرماه ۹۰ در جریان اعتراضات مربوط به خشک شدن دریاچه ارومیه در منزل خود در گلستان استان تهران دستگیر و به بند ۲۰۹ منتقل شد.

۱۴ فروردین ماه سال ۹۱ او که برای تحویل وسایل خود به اتاق وزارت اطلاعات در زندان تبریز مراجعه کرده بود، در راه بازگشت به دست مامورین اطلاعات اردبیل دستگیر و هشت روز بعد آزاد شد. حدود یکماه بعد ۱۸ اردیبهشت ۹۱ در شعبه ۱ دادگاه انقلاب تبریز به ریاست قاضی حملبر محاکمه شد.آقای شیخی  از اتهام «اجتماع و تبانی علیه امنیت» تبرئه و برای «تبلیغ علیه نظام» به شش ماه حبس محکوم شد.

شهریور ماه همان سال گزارش شد که قاضی عباسی او را به اتهام «عضویت در گروه غیرقانونی با هدف بر هم زدن امنیت کشور، اجتماع و تبانی علیه امنیت و فعالیت تبلیغی علیه نظام» به پنج سال حبس تعلیقی محکوم کرده است.

اسفندماه سال ۱۳۹۲ به همراه  اکبر آزاد، بهنام شیخی و حمید منافی به همراه چند تن دیگر در مراسم بزرگداشت روز جهانی زبان مادری در نسیم شهر تهران بازداشت و مدتی بعد به قید وثیقه آزاد شدند.

برای مطالعه نمایه آقای شیخی روی تصویر کلیک کنید.

۲۷ خردادماه سال ۱۳۹۵ جلسه رسیدگی به اتهام «مشارکت در تشکیل جمعیت به قصد برهم زدن امنیت کشور» برای او و اکبر آزاد، علیرضا فرشی،  حمید منافی نظرلو، منصور فتحی، محمود اجاقلو، رستم کاظم‌پور و عزیز فرشی در دادگاه انقلاب شهرستان بهارستان به ریاست قاضی حسنی برگزار شد. این دادگاه مربوط به مراسم روز جهانی زبان مادری در اسفند ۱۳۹۲ بود.

۹ آبان همان سال برای اجرای حکم شش ماه حبس بازداشت و به بند ۱۵ زندان تبریز منتقل شد. حدود دو ماه بعد در تاریخ ۶ دی ۹۵ با استفاده از قانون آزادی مشروط از زندان آزاد شد.

مدتی بعد در همان سالعبه یک دادگاه انقلاب بهارستان چهار متهم این پرونده را برای اتهام «تشکیل گروه‌های مخالف نظام» به احکام سنگین محکوم کرد. بر اساس این حکم آقای شیخی به ۱۰ سال حبس تعزیری و دو سال تبعید به مسجد سلیمان محکوم شد.

۳۰ دیماه ۱۳۹۸ شعبه ۵۴ دادگاه تجدید نظر تهران به ریاست قاضی بابایی حکم چهار متهم این پرونده را به دو سال زندان و دو سال تبعید تقلیل داد.

آقای شیخی مجدداً چند روز پیش در تاریخ ۳۱ تیرماه ۹۹ او و علی‌رضا فرشی به دلایل نامعلومی بازداشت شدند.