بسیاری از زندانیان اعتراضات آبان «بخشیده شدند»

۱۶ آبان ۱۳۹۹ – بسیاری از زندانیان حوادث آبان سال گذشته توسط رهبر جمهوری اسلامی «بخشیده شدند». پیش‌بینی می‌شود که اسامی این افراد از روز شنبه به مرور مشخص شود.

به گزارش اطلس زندانهای ایران، علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی روز چهارشنبه ۱۴ آبان با «بخشش و تخفیف مجازات» سه هزار و هفتصد و هشتاد نفر از زندانیان موافقت کرد. به گفته خبرگزاری‌های داخلی ایران بیش از ۱۰۰ نفر از آنها زندانیان سیاسی هستند. یک منبع آگاه در این مورد به پژوهشگر اطلس زندانهای ایران گفت: «بیش از ۷۰ درصد زندانیان حوادث آبان ۹۸ بخشیده شده‌اند.» به گفته این فرد آگاه: «علاوه بر زندانیان آبان تعداد دیگری از زندانیان سیاسی نیز بخشیده شده‌اند. چند دراویش زندانی و همینطور تعدادی از فعالان حقوق معلمان و کارگران نیز در میان بخشیده شدگان هستند.»

به گفته این فرد آگاه به مسائل سیاسی و حقوقی ایران: «عفو این زندانیان به منظور ترمیم چهره جمهوری اسلامی انجام شده است. نیروهای امنیتی ایران در جریان تظاهرات آبان دست به سرکوب و کشتن کسانی زدند که در ادبیات رسمی جمهوری اسلامی مستضعف خوانده می شوند و مدیران نظام همواره خود را مدافع و نماینده آنها معرفی می‌کنند.»

آزادی این زندانیان به مناسبت سالگرد تولد پیامبر اسلام و امام ششم شیعیان صورت می‌گیرد. این مناسبت امسال همزمان با سالگرد اعتراضات سراسری آبان ۹۸ شده است. بسیاری این اعتراضات را عظیم‌ترین خیزش علیه جمهوری اسلامی و واکنش به آن را وسیع‌ترین سرکوب معترضین غیرحزبی می‌دانند. تعداد زیادی در این اعتراضات کشته شدند. سازمان حقوق بشری عفو بین الملل مرگ ۳۰۴ نفر در این اعتراضات را تایید کرده است.

طبق اصل بیست و هفتم قانون اساسی ایران «تشکیل اجتماعات و راه پیمایی‌ها، بدون حمل سلاح، به شرط آن که مخل به مبانی اسلام نباشد آزاد است.» همچنین بر اساس ماده ۲۱ میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی سازمان ملل که به امضای دولت ایران رسیده «حق تشکیل مجامع مسالمت‌آمیز به رسمیت شناخته می‌شود. اعمال این حق تابع هیچ‌گونه محدودیتی نیست؛ جز آنچه بر طبق قانون مقرر شده و در یک جامعۀ دمکراتیک به مصلحت امنیت ملی، ایمنی عمومی، نظم عمومی یا برای حمایت از سلامت یا اخلاق عمومی یا حقوق و آزاد‌‌‌ی‌های دیگران ضرورت داشته باشد.»

قتل، بازداشت و ضرب و شتم شهروندان به دلیل شرکت در تجمعات مسالمت آمیز و اعتراض به سیاست‌های حکومت، در تناقض با تعهدات قانونی دولت ایران ذیل قانونی اساسی ایران و میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی است.

بیشتر بخوانید:

اعتراضات آبان ۹۸

پس از افزایش ناگهانی نرخ بنزین، میلیون‌ها معترض در ده‌ها شهر ایران دست به تظاهرات زدند. هر چند در ساعات اولیه سمت و سوی اعتراضات افزایش نرخ بنزین را هدف قرار گرفته بود، اما کمی بعد اعتراضات به سمت مخالفت با حکومت پیش رفت. از لحظات اولیه حضور مردم در خیابان‌ها، در بسیاری نقاط شلیک به سوی معترضین آغاز شد و نیروهای امنیتی صدها تن را کشتند یا زخمی کردند. بسیاری اعتراضات سراسری آبان ۹۸ را عظیم‌ترین خیزش علیه حکومت تا آن زمان و واکنش جمهوری اسلامی را وسیع‌ترین سرکوب معترضین غیرحزبی می‌دانند. یکی از مهمترین پرونده‌های این اعتراضات مربوط به امیرحسین مرادی، سعید تمجیدی و محمد رجبی است. این افراد در دادگاه بدوی به اعدام محکوم شدند. این حکم به تأیید دیوان عالی کشور رسید. به دنبال اعلام این خبر، هشتگ #اعدام_نکنید در توییتر به راه افتاد و در چند ساعت ترند اول جهان شد. به جز فعالان سیاسی و مخالفان حکومت بسیاری از شهروندان غیرسیاسی و چهره‌‌های شناخته شده هنری و ورزشی در توییتر و اینستاگرام با استفاده از این هشتگ اعتراض و مخالفت خود را با اعدام‌ها در ایران ابراز کردند. ترند جهانی این هشتگ با همراهی شهروندان دیگر کشورها هم همراه شد و تعداد آن از ده میلیون گذشت. با گسترده شدن اعتراض به این حکم اجرای آن برای اعاده دادرسی متوقف شد.