خیزش ۱۴۰۱؛ عرشیا تک‌دستان، شهروند ۱۸ ساله، به اعدام محکوم شد

۱۵ دی ۱۴۰۱- عرشیا تک‌دستان، شهروند ۱۸ ساله ساکن نوشهر و یکی از بازداشت‌شدگان خیزش ۱۴۰۱، به اعدام و هشت سال زندان محکوم شد. این دومین حکم اعدام صادر شده علیه شهروندان اهل نوشهر است که همزمان با اعتراضات ضدحکومتی در این شهر بازداشت شده‌اند.

بر اساس دادنامه منتشر شده در خبرگزاری هرانا، شعبه اول دادگاه انقلاب ساری، عرشیا تک‌دستان را به اتهام «افساد فی الارض» و «محاربه» به اعدام محکوم کرده است. در بخش دیگری از این پرونده، دادگاه، این شهروند ۱۸ ساله را به اتهام «تبلیغ علیه نظام» به یک سال زندان، از بابت اتهام «تحریک مردم به جنگ و کشتار یکدیگر به قصد برهم زدن امنیت ملی» به پنج سال زندان و به اتهام «توهین به رهبری» به تحمل دو سال زندان با احتساب ایام بازداشت قبلی محکوم کرده است.

در دادنامه صادر شده، ادعا شده است که عرشیا تک‌دستان از «رهبران و عاملین اصلی هدایت و برنامه‌ریزی» تجمع اعتراضی روز چهارشنبه ۳۰شهریور۱۴۰۱ در نوشهر است. قاضی دادگاه همچنین در دادنامه‌ای که علیه این شهروند ۱۸ ساله صادر کرده، مدعی شده است، تجمع اعتراضی روز چهارشنبه در نوشهر باعث «کشته شدن پنج تن، ضرب‌وجرح مامورین انتظامی و وارد شدن خسارات چندین میلیارد تومانی بر اموال غیر منقول دولتی از طریق آتش زدن یک کیوسک راهنمایی و رانندگی، ساختمان بانک‌ها، موسسات اعتباری، شهرداری، فرمانداری و… شده است.»

هرانا به نقل از یک منبع نزدیک به خانواده تک‌دستان نوشته است که اعترافاتی که در حین بازجویی از عرشیا تک‌دستان گرفته شده تحت شکنجه و فشار بوده و تنها استناد پرونده برای صدور حکم اعدام علیه او گزارش اداره اطلاعات سپاه پاسداران شهرستان نوشهر و ارسال پیام به شبکه‌های خارج از کشور بوده است.

این دومین حکم اعدام صادر شده علیه شهروندان اهل نوشهر در ارتباط با تجمع اعتراضی روز چهارشنبه ۳۰شهریور۱۴۰۱ است. پیش‌تر مهدی محمدی‌فرد، دیگر شهروند ۱۸ ساله ساکن نوشهر نیز توسط شعبه یک دادگاه انقلاب ساری به دوبار اعدام و مجموعا هفت سال و شش ماه زندان محکوم شده بود.

همزمان امیر هاشمی، مدیر روابط عمومی دیوان عالی کشور، روز سه‌شنبه ۱۳ دی، با انتشار توییتی در حساب کاربری خود نوشت که دیوان عالی کشور حکم اعدام محمدمهدی کرمی و محمد حسینی، از بازداشت‌شدگان خیزش ۱۴۰۱ در کرج را ابرام کرده است. هاشمی همچنین در این توییت خبر داد که حکم اعدام حمید قره‌حسنلو، حسین محمدی، و رضا آریا در دیوان عالی کشور نقض شده است.