عادل عساکره، معلم اهل دارخوین، به ۹ سال حبس محکوم شد

۳۱ خرداد ۹۹ – عادل عساکره، معلم عرب اهل دارخوین به اتهام «اقدام علیه امنیت کشور»، «تشویش اذهان عمومی»، «توهین به رهبری» و «اهانت به مقامات» از سوی دادگاه انقلاب شادگان به نه سال حبس تعزیری محکوم شد.

به گزارش اطلس زندانهای ایران، آقای عساکره ۳۳ سال سن دارد و دارای مدرک کارشناسی ارشد تاریخ است. او  معلم آموزشگاه اشرفى اصفهانى  در روستاى صفحه از توابع شهرستان شادگان است.
آقای عساکره روز یکشنبه ۱۵ اردیبهشت ماه ۱۳۹۸ توسط مقامات امنیتی بازداشت و چند ماه در بازداشتگاه انفرادى اداره اطلاعات زندانی بوده است. او پس از پایان مراحل بازجویی با قرار وثیقه ۵۰۰ میلیون تومان از زندان آزاد شده است.

یک منبع آگاه در مورد دلیل بازداشت و محکومیت آقای عساکره به پژوهشگر اطلس گفت: « عادل عساکره بعد از مشغول شدن در مدرسه روستاى صفحه، انتقادهاى زیادى در مورد بودجه حوزه علمیه و مراکز وابسته به آن مطرح کرده است. او همچنین از مسؤولین کشور به دلیل شرایط نامناسب زندگی این روستائیان و غارت زمینهای کشاورزی آنها بوسیله شرکت نیشکر سلمان فارسی انتقاد کرده بود. فعالیتهای این معلم سبب شد که دفتر حمایت قضائی ایثارگران از او به دادگاه شکایت کند.»

روستای صفحه از توابع شهرستان شادگان خوزستان است. در این روستا ۳۵ خانواده زندگی می کنند. روستای صفحه در میان مزارع نیشکر قرار دارد و ساکنان آن اکثرا به کشاورزی و دامپروری مشغولند و بدون داشتن شرایط مناسب با بی آبی و نبود برق در روزهایی از سال، بویژه تابستانها با دمای بالای۵۰ درجه در شرایط دشواری زندگی می‌کنند. اهالی این روستا همچنین به دلیل استفاده از آبهای پسماند نیشکر برای شستشو، مبتلا به بیماریهای پوستی شده اند.