سه سال و ۹ ماه محرومیت از مرخصی؛ گزارشی از آخرین وضعیت مریم حاجی‌حسینی

۲ تیر ۱۴۰۲- مریم حاجی‌حسینی، زندانی سیاسی محبوس در زندان اوین، از زمان بازداشت در شهریور۹۸ از مرخصی محروم مانده و با اعزام او به مراکز درمانی نیز مخالفت می‌شود.

یک منبع مطلع به اطلس زندان‌های ایران گفت، مریم حاجی‌حسینی که در حال تحمل ۱۰ سال حبس است، از زمان بازداشت تاکنون از اعزام به مرخصی محروم مانده است. خانم حاجی‌حسینی هم‌چنین برای جراحی دندان و ارتوپدی نیاز به خدمات درمانی دارد؛ اما با درخواست اعزام او به مراکز درمانی نیز مخالفت می‌شود.

مریم حاجی‌حسنی در ۲۵شهریور۹۸ در تهران بازداشت و پس از شش ماه حبس انفرادی در یک خانه امن، اوایل فرودین۹۹ به زندان اوین منتقل شد. خانم حاجی‌حسینی اواخر مرداد۹۹ مجددا به خانه امن منتقل شد و این‌بار بیش از هفت ماه در انفرادی محبوس ماند. او در تمام ۴۱۲ روز حبس انفرادی، از حق ملاقات با خانواده محروم بود و فقط هر دو هفته یک‌بار امکان برقراری تماس کوتاه تلفنی داشت.

به گفته منبع مطلعی که با اطلس گفت‌وگو کرده است، مریم حاجی‌حسینی در شعبه اول بازپرسی دادسرای اوین به ریاست علی قناعت‌کار ماوردیانی به جاسوسی و افساد فی‌الارض متهم شده بود. دادگاه بدوی به ریاست ابوالقاسم صلواتی او را بابت اتهام جاسوسی به ۱۰ سال حبس و انتقال دانش فنی تا ابد محکوم و از اتهام افساد فی‌الارض تبرئه کرد. این حکم توسط شعبه ۳۶ دادگاه تجدیدنظر استان تهران نیز تایید شد.