سهیل عربی، زندانی سیاسی زندان فشافویه، به اعتصاب غذای خود پایان داد

۷ فروردین ۱۳۹۹- سهیل عربی، زندانی سیاسی زندان فشافویه، پس از  وعده مساعد مسئولان زندان به اعتصاب غذای خود پایان داد.

به گزارش اطلس زندان‌های ایران، سهیل عربی زندانی سیاسی زندان فشافویه از ۲۶ اسفند اعتصاب غذای خود را آغاز کرده‌بود و امروز پس از وعده مسئولان زندان نسبت به تحقق خواسته‌های خود با قبول سرم به اعتصاب خود پایان داد.  یک منبع آگاه در این مورد به پژوهشگر اطلس گفت: « سهیل به دلیل ضعف جسمانی و خون‌ریزی دستگاه گوارش به حالت نیمه بیهوش به بهداری زندان منتقل شده‌است و پس از آنکه مسئولان زندان به او قول مساعد انجام مطالباتش را داده‌اند به قبول سرم به اعتصاب غذای خود پایان داده‌است. سهیل به دلیل خون‌ریزی دستگاه گوارش تا یک هفته امکان خوردن غذا را ندارد و در این مدت به ناچار از طریق سرم تغذیه خواهد کرد.» این فرد مطلع در مورد مطالبات سهیل عربی گفت« یکی از مهمترین خواسته‌های سهیل تعیین تکلیف و آزادی بازداشت‌شدگان آبان و دیماه ۹۸ بوده‌است. مسئولان زندان به سهیل گفته‌اند که پس از پایان تعطیلات ۵۰ نفر از این زندانیان از زندان آزاد خواهندشد. او همچنین خواستار اعزام خود به بیمارستان و انجام عمل جراحی است. مسئولان زندان در این مورد هم قول مساعد داده اند که ۱۶ فروردین او را به بیمارستان اعزام خواهند کرد. سهیل به بیماری هیدروسل (جمع شدگی آب در بیضه) مبتلا است و باید به فوریت بستری و تحت عمل جراحی قرار گیرد. سهیل همچنین خواستار بهبود امکانات زندان و بویژه دسترسی زندانیان به آب بهداشتی مناسب است. زیرا آب این زندان بسیار نامناسب است و بسیاری از زندانیان به این دلیل به بیماری‌های پوستی دچار شده‌اند. مسئولان زندان در این مورد هم وعده پیگیری داده‌اند.» این منبع در پایان تأکید کرد که «سهیل به مسئولان زندان اعلام کرده‌است که در صورت خلف وعده آنها، مجدداً اعتصاب غذای خود را از سر خواهد گرفت.»

برای مشاهده نمایه آقای عربی روی تصویر کلیک کنید

اعتصاب غذا 

پس از شیوع بیماری کرونا در زندان فشافویه که باعث مرگ سه زندانی شد، شماری از زندانیان سیاسی این زندان، دست به اعتصاب غذا جمعی زدند. مطالبه این زندانیان، آزادی و یا اعطاء مرخصی به زندانیان بوده‌است. سهیل عربی یکی از این زندانیان بود. اطلس مطلع شده‌است که مسئولان زندان پیشتر سایر زندانیان را نیز متقاعد به پایان اعتصاب غذا کرده‌بودند. یکی دیگر از این زندانیان کوروش باقری است. آقای باقری نیز اخیراً و به درخواست مادر پیرش به اعتصاب غذای خود پایان داده‌است. یک منبع آگاه به اطلس زندان‌های ایران در مورد آقای باقری گفت: «آقای باقری از خانواده‌ای فقیر می‌آید که سرپرستی مادر پیر خود را نیز برعهده دارد. اکنون که او زندانی شده است مادرش در شرایط بسیار سختی قرار گرفته‌است و به رغم وعده های بسیار، دادگاه از تبدیل قرار بازداشت او خودداری می‌کند.»

بازداشت و محاکمه

سهیل عربی در سال ۱۳۹۲ از سوی مامورین سپاه بازداشت و در دادگاه کیفری تهران به ریاست قاضی مدیرخراسانی به اتهام «سب النبی» به اعدام محکوم شد. این حکم در ابتدا در شبعه ۴۱ دیوان عالی کشور به ریاست قاضی علی رازینی تایید شد، اما در مراحل بعد شعبه ۳۴ دیوان عالی کشور این حکم را نقض کرد. سهیل عربی در نهایت در چند پرونده مختلف به ۱۳ سال و ۶ ماه حبس و تحقیقات مذهبی محکوم شد.