سرکوب دگراندیشان؛ محکومیت دو پژوهشگر و هفت شهروند مجموعا به ۳۷ سال زندان

۷ دی ۱۴۰۱-

«سعید مدنی» نویسنده و پژوهشگر مسائل اجتماعی و «مصطفی حسینی طباطبایی» و هفت تن از شاگردان این اسلام‌شناس، با برگزاری دادگاه‌های جداگانه مجموعا به ۳۷ سال زندان و محرومیت‌های اجتماعی محکوم شدند.

بر اساس بانک داده‌های «اطلس زندان‌های ایران»، شعبه ۲۹ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی «سیدعلی مظلوم»، سعید مدنی را به اتهام «تشکیل گروه غیرقانونی» به هشت سال و بابت اتهام «تبلیغ علیه نظام» به یک سال زندان محکوم کرده است. این حکم همزمان با تداوم حبس این جامعه‌شناس در زندان اوین، صادر و به او ابلاغ شده است. جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات سعید مدنی روز ۱۵آبان۱۴۰۱ برگزار شد. او از روز ۲۶شهریور سال جاری در تهران بازداشت و در زندان اوین محبوس است.

همچنین شعبه ۳۶ دادگاه تجدید نظر استان تهران، مصطفی حسینی طباطبایی و هفت تن از شاگردان و همفکرانش به‌ نام‌های «عبدالحمید آسوده خلجانی»، «مجید ناصری»، «محسن رضوانی خالدی»، «کوروش موذنی»، «علی‌رضا بهادری‌نژاد»، «رضا رهنما» و «محمدحسین ابن‌الرضا» را مجموعا به ۲۸ سال زندان و محرومیت‌های اجتماعی محکوم کرده است.

بر پایه دادنامه صادر شده علیه این دگراندیشان، مصطفی حسینی طباطبایی به اتهام «تشکیل و اداره گروه غیرقانونی» به هشت سال زندان و عبدالحمید آسوده خلجانی و مجید ناصری را با عنوان اتهامی مشابه، هرکدام را به پنج سال زندان محکوم شده‌اند. پنج تن دیگر از متهمان پرونده به نام‌های محسن رضوانی خالدی، کوروش موذنی، علیرضا بهادری‌نژاد، رضا رهنما و محمدحسین ابن‌الرضا، به اتهام «عضویت در گروه‌ غیرقانونی»، هر کدام به ۲ سال زندان که به‌مدت پنج سال به حالت تعلیق درآمده است، محکوم شده‌اند. هشت متهم این پرونده به‌عنوان مجازات تکمیلی از عضویت در گروه‌ها و دستجات سیاسی و اجتماعی و خروج از کشور به مدت دو سال محروم شده‌اند. این حکم پیش‌تر در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی «ایمان افشاری» صادر شده بود.

مصطفی حسینی طباطبایی، محسن رضوانی خالدی، کوروش موذنی، علیرضا بهادری‌نژاد، رضا رهنما و محمدحسین ابن‌الرضا، ۱۷فرودین۱۴۰۰، به‌دلیل آنچه «فعالیت آموزشی و تبلیغی مغایر با شرع مقدس اسلام و انتشارکتاب، برگزاری جلسات تفسیر و نماز جمعه به‌صورت غیرقانونی» عنوان شد، توسط ماموران اطلاعات سپاه تهران بازداشت شدند. این شش شهروند پس حدود دو ماه تحمل بازداشت در سلول‌های انفرادی، با تودیع قرار وثیقه آزاد شدند.

سعید مدنی، جامعه‌شناس و مصطفی حسینی طباطبایی، اسلام‌شناس، از پژوهشگرانی هستند که طی سال‌های گذشته پژوهش‌ها و آرای آنها محل مجادله علمی و فقهی فراوانی قرار گرفته است. این دگراندیشان به‌دلیل انتشار کتب و مقالات متعدد در حوزه‌های تخصصی خود، پیش‌فرض‌ها و روایت‌های جمهوری اسلامی درباره جامعه و فقه شیعه را به چالش کشیده‌اند. نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی نیز مطابق رویه معمول خود در سرکوب دگرادندیشان، با بازداشت و صدور احکام زندان برای آنها تلاش کرده است صدای مخالف و متفاوت از روایت رسمی را به سکوت بکشاند.