ستار رضایی میرقائد؛ محکومیت یک شاعر به سه سال حبس تعلیقی

۲۱ شهریور ۱۴۰۲ –
بر پایه گزارش رسیده به اطلس زندان‌های ایران، ستار رضایی میرقائد، شاعر و فعال مدنی اهل نجف‌آباد اصفهان، مجموعاً به سه سال حبس تعلیقی محکوم شد.

یک منبع مطلع از وضعیت این فعال مدنی به اطلس زندان‌های ایران گفت، بر مبنای حکمی که توسط شعبه ۱۰۲ دادگاه کیفری دو اصفهان، به ریاست قاضی آقابابایی در تاریخ ۱۱شهریور ۱۴۰۲ ابلاغ شده، وی از بابت اتهام تبلیغ علیه نظام به یک سال حبس و از بابت اتهام توهین به رهبری به دو سال حبس محکوم شده است. طبق اطلاعات رسیده به اطلس، در متن ابلاغیه ذکر شده که این احکام به مدت پنج سال به حالت تعلیق درآمده و آقای رضایی از اتهام نشر اکاذیب تبرئه شده است. 

در آستانه سالگرد خیزش سراسری زن زندگی آزادی، فشارها بر فعالان، دانشجویان و خانواده‌های دادخواه افزایش یافته و قوه قضاییه جمهوری اسلامی با صدور احکام قضایی، عملا به بازوی سرکوب نهادهای امنیتی تبدیل شده است.

به گفته منبع آگاه اطلس، قاضی آقابابایی، اشعار ستار رضایی میرقائد و انتشار یک کاریکاتور توسط او را از جمله مصادیق اتهامات دانسته و اظهارات آقای رضایی مبنی بر دفاع از بی‌گناهی محکومان به اعدام در فضای مجازی و فراخوان‌های دعوت به تجمع را منطبق با قانون ندانسته است.

ستار رضایی میرقائد در جریان اعتراضات کشاورزان اصفهان، در تاریخ ۱۱آذر۱۴۰۰ در منزل پدرش بازداشت شد. ماموران امنیتی ضمن بازداشت او اقدام به تفتیش منزل و بازرسی تلفن همراه اعضای خانواده وی کردند. آقای رضایی پس از بازداشت به یکی از سلول‌های انفرادی بند الف-ط در زندان مرکزی اصفهان منتقل و پس از ۴ روز به قید وثیقه ۳۰۰ میلیون تومانی آزاد شد.

رضایی پیش‌تر نیز در سال‌های ۱۳۹۶ و ۱۳۹۸ توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده بود.