دریا طالبانی از زندان مهاباد آزاد شد

۲۸ بهمن ۱۳۹۹ – دریا طالبانی، شهروند بازداشت شده اهل مهاباد، روز دوشنبه ۲۷ بهمن، با قرار وثیقه از زندان مهاباد آزاد شد.

به گزارش اطلس زندان‌های ایران، نیروهای اطلاعات سپاه خانم طالبانی را روز شنبه ۲۰ دی در مهاباد بازداشت و به بازداشتگاه المهدی ارومیه منتقل کرده بودند. او روز شنبه ۱۸ بهمن‌ پس از اتمام بازجویی ها به زندان مهاباد منتقل شده بود. در هفته‌های اخیر تعداد زیادی از فعالان مدنی و شهروندان کرد بازداشت شده‌اند. بسیاری از این افراد همچنان در زندان هستند.

تداوم بازداشت سه شهروند کرد ساکن ربط

فریدون موسی‌‌پور، فرهاد موسی‌پور و بهمن یوسف‌زاده سه بازداشت شده کرد ساکن ربط، از توابع شهرستان سردشت، هستند. فریدون ۲۶ ساله و فرهاد ۲۸ ساله برادر هستند. بهمن یوسف‌زاده هم ۲۵ سال سن دارد. فرهاد موسی‌پور و بهمن یوسف‌زاده دانشجویان پیشین دانشگاه پیام نور مهاباد هستند. این افراد پیشتر سابقه بازداشت نداشته‌اند. آنها در  فعالیتهای مدنی و محیط زیستی مشارکت داشته‌اند. این افراد از اعضای انجمن جامعه شناسی دانشگاه مهاباد هستند و یکی از فعالیتهای داوطلبانه آنها تجهیز کتابخانه‌های ربط بوده است.

این سه شهروند کرد روز ۲۰ دی بازداشت شدند. یک منبع اگاه درمورد بازداشت این سه نفر به پژوهشگر اطلس گفت: « هر سه این شهروند کرد روز ۲۰ دی بازداشت شدند. مأموران سپاه ابتدا  فرهاد در محل کار خود بازداشت کردند. آنها سپس به منل پدری برادران موسی‌پور رفته و فریدون را نیز در آنجا بازداشت کردند.» فرهاد معلم زبان انگلیسی در آموزشگاهی به نام آموزشگاه زبان ریزمان است. مأموران سازمان اطلاعات سپاه در همان روز بهمن یوسف زاده را نیز در همان شهر بازداشت کردند.

به گفته این فرد آگاه: «مأموران سپاه این سه نفر را به بازداشتگاه المهدی ارومیه وابسته به سپاه پاسداران منتقل کرده‌اند.  این افراد در زمان بادشت تلفنی با خانواده‌های خود صحبت کرده‌اند اما اجازه مکالمه به زبان کردی نداشته اند.

این سه نفر به همکاری با «گروه‌های مخالف» متهم شده بودند. از جزئیات اتهامات مطرح شده علیه این افراد اطلاعی در دست نیست. این سه نفر همچنین تاکنون اجازه دسترسی به وکیل مدافع نداشته‌اند.

فرهاد