خیزش ۱۴۰۱ در نوشهر؛ سه متهم، شش حکم اعدام

۲۷ دی ۱۴۰۱- جواد روحی، شهروند اهل آمل و ساکن نوشهر و یکی از بازداشت‌شدگان خیزش ۱۴۰۱، به سه بار اعدام محکوم شد. جواد روحی سومین شهروند اهل نوشهر است که در ارتباط با اعتراضات ضدحکومتی در این شهر، به اعدام محکوم می‌شود.

میزان، خبرگزاری قوه قضاییه، با اعلام خبر صدور حکم اعدام علیه جواد روحی ادعا کرده که او «لیدری گروهی از اغتشاشاگران و افراد حاضر در تجمع» روز چهارشنبه ۳۰شهریور۱۴۰۱ در نوشهر را برعهده داشته است. مجید کاوه، وکیل جواد روحی نیز با انتشار توییتی در صفحه کاربری خود، با تایید خبر صدور سه بار حکم اعدام علیه موکلش در شعبه یک دادگاه انقلاب ساری، نوشت که جواد روحی «ایرادات اساسى و حائز اهمیتى نسبت به تحقیقات مقدماتى» دارد که «در فرجام‌خواهى به دیوان عالى کشور منعکس خواهد شد.»

میزان با استناد به دادنامه صادر شده علیه جواد روحی، مجموعه‌ای از اتهامات را علیه او مطرح کرده است: «افساد فی ‌الارض از طریق ارتکاب جرم علیه امنیت داخلی کشور، احتراق و تخریب اموال به گونه‌ای که موجب اخلال شدید در نظم عمومی کشور و ناامنی و ورود خسارت عمده به اموال عمومی شده است، تخریب، ایجاد حریق و خرابکاری در اموال و تاسیسات مورد استفاده عمومی به منظور اخلال در نظم و امنیت جامعه، تحریک برخی از شهروندان به ایجاد ناامنی و اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرم بر ضد امنیت داخلی کشور و ارتداد از طریق هتک حرمت به قرآن از طریق آتش زدن قرآن کریم و توهین به مقدسات.»

پیش‌تر سلیمان وطن‌‌دوست، وکیل تسخیری جواد روحی، با رد برخی از اتهامات مطرح شده علیه موکلش در مصاحبه با رسانه‌ها گفته بود: «جواد روحی مبتلا به بیماری اعصاب و روان است. او در هیچ احراق و تخریبی مشارکت نداشته است. حتی در تصاویر ضبط شده نیز او تنها در صحنه حضور دارد و مشارکتی در اقدامات ندارد.»

هرانا نیز به نقل از یک منبع نزدیک به خانواده جواد روحی نوشته است: «تمامی اعترافاتی که در دوران بازجویی از جواد روحی اخذ شده، تحت آزار و اذیت و فشار اعمال شده بر او صورت گرفته است. تنها مستندات پرونده علیه او نیز اعترافات اجباری اخذ شده از او در دوران بازجویی و همچنین فیلمی از صحنه اعتراضات است؛ ویدیویی که به هیچ عنوان چهره فردی که در آن اقدام به آتش زدن قرآن می‌کند، مشخص نیست.»

با صدور سه حکم اعدام علیه جواد روحی، مجموع احکام اعدام صادر شده علیه شهروندان بازداشت‌شده در تجمع اعتراضی روز چهارشنبه ۳۰شهریور۱۴۰۱ در نوشهر به شش حکم اعدام رسیده است؛ شش حکم اعدام برای سه متهم. پیش‌تر، شعبه یک دادگاه انقلاب ساری دو تن از شهروندان اهل نوشهر را مجموعا به سه بار اعدام محکوم کرده بود. دادگاه مهدی محمدی‌فرد، شهروند ۱۸ ساله ساکن نوشهر را به دوبار اعدام و مجموعا هفت سال و شش ماه زندان و عرشیا تک‌دستان، دیگر شهروند ۱۸ ساله ساکن این شهر را به اعدام و هشت سال زندان محکوم کرده بود.

از ۲۵شهریور و پس از آغاز خیزش ۱۴۰۱ در ایران که در پی کشته‌شدن ژینا امینی شروع شد، صدها شهر کشور صحنه اعتراضات علیه جمهوری اسلامی است. بر اساس داده‌های بانک داده اطلس زندان‌های ایران، طی این مدت بیش از ۲۰ هزار شهروند ایرانی توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده‌اند، حکم اعدام دست‌کم ۲۳ تن از بازداشت‌شدگان اعتراضات صادر شده و چهار تن از معترضان به نام‌های محمدمهدی کرمی، سیدمحمد حسینی، محسن شکاری و مجیدرضا رهنورد اجرا شده است.