خیزش ۱۴۰۱؛ محکومیت سه شهروند اهل زنجان به زندان و شلاق

۱۳ دی ۱۴۰۱- مریم ابهری، مینا (معصومه) علی‌خانلو و رامین سلطان‌محمدی، شهروندان اهل زنجان و از بازداشت‌شدگان خیزش ۱۴۰۱، مجموعا به سه سال زندان و تحمل ۲۲۲ ضربه شلاق محکوم شدند.

به گفته منابع اطلس زندان‌های ایران، مریم ابهری و رامین سلطان‌محمدی، روز ۳۱شهریور۱۴۰۱، همزمان با اعتراضات ضدحکومتی در زنجان توسط نیروهای امنیتی با اعمال خشونت و ضرب‌وجرح شدید بازداشت شدند. آنها شب را در بازداشتگاهی نامعلوم سپری کردند و یک روز بعد با تودیع قرار وثیقه آزاد شدند. مینا علی‌خانلو نیز که عصر روز ۳۱شهریور موفق به فرار از دست ماموران شده بود، چند روز بعد به‌دلیل ضبط تلفن همراهش در جریان اعتراضات توسط ماموران و احضار او به  دادسرای عمومی و انقلاب زنجان، مجبور به معرفی خود به این نهاد شد.

این سه شهروند تُرک، روز ۹آبان، توسط شعبه ۱۰۷ دادگاه کیفری دو زنجان به ریاست محمدمهدی محمدی، به اتهام اخلال در نظم عمومی هر کدام به یک سال زندان و ۷۴ ضربه محکوم شدند. دادگاه تجدیدنظر استان زنجان نیز پس از اعتراض مریم ابهری، مینا علی‌خانلو و رامین سلطان‌محمدی به رأی صدر شده در دادگاه بدوی، با تعلیق شش ماه از حبس صادر شده به‌مدت سه سال، رأی دادگاه بدوی را عینا تایید کرد.

مریم ابهری، مینا علی‌خانلو و رامین سلطان‌محمدی، روز ۳دی۱۴۰۱ با دریافت ابلاغیه‌ای از سوی شعبه اجرای احکام دادگاه کیفری زنجان، موظف به معرفی خود به این نهاد برای اجرای حکم شدند. مینا علی‌خانلو روز ۱۲دی پس از حضور در شعبه اجرای احکام این شهر بازداشت و به زندان صفرآباد زنجان منتقل شد. رامین سلطان‌محمدی و مریم ابهری نیز یک روز بعد پس از حضور در این شعبه جهت اجرای حکم بازداشت و به زندان منتقل شدند.

از اواخر شهریور۱۴۰۱ و در پی به قتل رسیدن «ژینا امینی»، صدها شهر ایران صحنه اعتراضات ضدحکومتی شهروندان ایرانی است. طی این مدت نیروهای امنیتی بیش از ۱۸ هزار شهروند معترض را بازداشت کرده‌اند و ده‌ها نفر به احکام اعدام، زندان، شلاق و محرومیت‌های اجتماعی محکوم شده‌اند.