خیزش ۱۴۰۱؛ داوود کابالی به چهار سال زندان و ۳۰ ضربه شلاق محکوم شد

۱۹ دی ۱۴۰۱- داوود کابالی، شهروند ساکن ارومیه که همزمان با خیزش ۱۴۰۱ در این شهر بازداشت شده بود، در دو پرونده جداگانه مجموعا به پنج سال و شش ماه زندان، ۳۰ ضربه شلاق، ۹ میلیون تومان جزای نقدی و ۲۵۰ ساعت کار اجباری محکوم شد.

به گفته یک منبع مطلع به اطلس زندان‌های ایران، شعبه سه دادگاه انقلاب ارومیه به ریاست «رضا نجف‌زاده»، روز ۱۰دی۱۴۰۱، داوود کابالی را به اتهام اهانت به رهبر جمهوری اسلامی به ۱۸ ماه و به اتهام اجتماع و تبانی برای اقدام علیه امنیت ملی به چهار سال زندان محکوم کرد. با اعمال ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی، چهار سال از این حکم قابل‌اجرا خواهد بود.

داوود کابالی در بخش دوم این پرونده، روز ۲۷آذر۱۴۰۱، توسط شعبه ۱۰۶ دادگاه کیفری دو ارومیه، به اتهام اخلال در نظم عمومی به ۳۰ ضربه شلاق و ۹ میلیون تومان جزای نقدی بدل از سه ماه حبس محکوم شد. دادگاه در این پرونده داوود کابالی را به‌عنوان مجازات تکمیلی به «۲۵۰ ساعت کار اجباری» محکوم کرده است. 

داوود کابالی، همزمان با اعتراضات ضدحکومتی که پس از کشته‌شدن ژینا امینی آغاز شد، روز ۴آبان با ضرب‌وجرح شدید توسط نیروهای امنیتی بازداشت و روز ۲۰آذر پس از تحمل بیش از چهل روز بازداشت از زندان مرکزی ارومیه آزاد شد. او در طول مدت بازداشت، به‌دلیل محرومیت از خدمات درمانی و در اعتراض به تداوم بازداشت و عدم پذیرش قرار وثیقه توسط محب علی‌زاده، بازپرس شعبه ۶ بازپرسی دادسرای عمومی و انقلاب ارومیه، دست به اعتصاب غذا زده بود.