خیزش ۱۴۰۱؛ جواد احمدی یئکانلی به دو سال زندان محکوم شد

۲۰ دی ۱۴۰۱- جواد احمدی یئکانلی، شهروند ساکن خوی که همزمان با خیزش ۱۴۰۱ در این شهر بازداشت شده بود، به دو سال زندان محکوم شد.

به گفته یک منبع مطلع به اطلس زندان‌های ایران، شعبه یک دادگاه انقلاب خوی به ریاست محمد مرادی، روز ۱۸دی۱۴۰۱، با صدور حکم، جواد احمدی یئکانلی را به اتهام تبلیغ علیه نظام به هشت ماه و به اتهام توهین به رهبر جمهوری اسلامی به یک سال و چهار ماه زندان محکوم کرد. دادگاه، هفت ماه از یک سال و چهار ماه حبس صادر شده به اتهام توهین به رهبری را به مدت دو سال کرده است. با اعمال ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی، ۹ ماه از حکم زندان صادر شده علیه این شهروند تُرک قابل‌اجرا خواهد بود.

پیش‌تر شعبه یک دادگاه انقلاب خوی همزمان با تداوم حبس جواد احمدی یئکانلی در زندان خوی، با صدور حکمی غیابی، او را به دو سال زندان محکوم کرده بود که پس از ثبت درخواست واخواهی توسط این شهروند، دادگاه روز ۱۱دی۱۴۰۱، با تشکیل دوباره جلسه، حکم صادر شده قبلی را عینا تایید کرد. به گفته منابع اطلس، این جلسه کمتر از پنج دقیقه طول کشیده و قاضی محمد مرادی اجازه دفاع به متهم را نداده است.

جواد احمدی یئکانلی، شهروند ساکن خوی است. او دو بار همزمان با خیزش ۱۴۰۱ که پس از کشته شدن ژینا امینی آغاز شد، توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد. اولین بازداشت این شهروند تُرک روز ۱۰مهر انجام شد و یک ماه بعد، روز ۹آبان آزاد شد. جواد احمدی یئکانلی روز ۲۷آبان برای دومین باز پس از آغاز اعتراضات سراسری توسط نیروهای امنیتی بازداشت و روز ۹آذر با تودیع قرار وثیقه آزاد شد.