خیرش ۱۴۰۱؛ محکومیت مهتاب انصاریان به دو سال زندان

۱۶ دی ۱۴۰۱- مهتاب انصاریان، دانشجوی رشته گرافیک دانشگاه سوره و یکی از بازداشت‌شدگان خیزش ۱۴۰۱، همزمان با تداوم بازداشت در زندان قرچک ورامین، به دو سال زندان محکوم شد.

به گفته یک منبع مطلع به اطلس زندان‌های ایران، شعبه دو دادگاه انقلاب شهریار به ریاست قاضی پناهی، روز ۱۴آذر۱۴۰۱، با تشکیل جلسه دادگاه که به‌صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد، مهتاب انصاریان را به اتهام اجتماع و تبانی برای اقدام علیه امنیت ملی، به دو سال زندان محکوم کرد. این حکم همزمان با تداوم بازداشت مهتاب انصاریان در زندان قرچک صادر شد؛ در حالی که  این دانشجو از داشتن وکیل محروم بود.

مهتاب انصاریان، شهروند ۱۹ ساله ساکن شهریار و دانشجوی رشته گرافیک دانشگاه سوره است. به گفته منبعی که با اطلس گفت‌وگو کرده است، او روز ۲۴آبان در شهرک اندیشه شهریار توسط ماموران اطلاعات سپاه بازداشت شد. این دانشجو مدتی پس از بازداشت به زندان زنان قرچک ورامین منتقل شد. مهتاب انصاریان به‌رغم گذشت بیش از ۵۰ روز از زمان بازداشت، کماکان در این زندان محبوس است و طی این مدت از داشتن وکیل محروم بوده است.
از شهریور۱۴۰۱ و در پی به قتل رسیدن مهسا امینی  – دختر ۲۲ ساله اهل سقز که در اثر ضرب‌وجرح از سوی ماموران گشت ارشاد کشته شد – صدها شهر ایران صحنه اعتراضات ضدحکومتی شهروندان ایرانی است. طی این مدت نیروهای امنیتی بیش از ۲۰ هزار شهروند معترض را بازداشت کرده‌اند. همزمان با تغییر مکانیزم سرکوب در جمهوری اسلامی، مدت زمان بازداشت موقت شهروندان به‌شکل بی‌سابقه‌ای افزایش یافته است و روند دادرسی پرونده از زمان بازداشت تا صدور حکم به‌صورت محسوس کاهش پیدا کرده است.