خیرش سراسری؛ محکومیت سیزده شهروند مجموعا به بیش از ۳۲ سال زندان و ۲۶۸ ضربه شلاق

۹ دی ۱۴۰۱-

سیزده شهروند که همگی همزمان با خیزش سراسری مهر۱۴۰۱، در شهرهای مختلف بازداشت شده بودند، با برگزاری دادگاه‌های جداگانه مجموعا به تحمل ۳۲ سال و پنج ماه زندان، ۲۶۸ ضربه شلاق، بیش از ۲۳ میلیون تومان جزای نقدی و مجازات‌های تکمیلی محکوم شدند.

بر اساس داده‌های «بانک داده اطلس زندان‌های ایران»، طی روزهای گذشته، «ملیکا آقازاده» به پنج سال زندان، «هدیه ستوده» به چهار سال زندان، «مینا علی‌خانی» به تحمل یک سال زندان و ۷۴ ضربه شلاق، «سمانه دادگر» به پنج سال حبس تعلیقی، سه میلیون تومان جزای نقدی و ۷۴ ضربه شلاق، «آیدا تقی‌پور» به ۹ ماه زندان، ۶۰ ضربه شلاق و مجازات‌های تکمیلی، «ستاره ریگی» به دو میلیون و ۵۰۰ هزار تومان جزای نقدی و مجازات تکمیلی، «نغمه فتاحی دهنوی» به ۱۰ میلیون تومان جزای نقدی و مجازات تکمیلی، «امیرعماد میرمیرانی» (جادی) به شش سال زندان، «محمد قادری» به پنج سال زندان، «محمد عمرانی» به ۲۴ ماه زندان و مجازات تکمیلی، «مهدی دادگر» به ۲۳ ماه زندان، «امیرعلی جان‌آبادی» به ۹ ماه زندان، ۶۰ ضربه شلاق و مجازات تکمیلی و «محمد سیامک‌نیا» به یک سال زندان، هشت میلیون تومان جزای نقدی و مجازات جایگزین حبس، محکوم شده‌اند.

ملیکا آقازاده، شهروند ساکن تهران، اواخر مهرماه توسط ماموران امنیتی بازداشت و به زندان قرچک ورامین منتقل شد. شعبه‌ ۱۵ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی ابوالقاسم صلواتی او را به اتهام «اجتماع و تبانی برای اقدام علیه امنیت کشور» به پنج سال حبس محکوم کرده است.

هدیه ستوده، شهروند ساکن زاهدان، همزمان با اعتراضات ضدحکومتی در این شهر بازداشت شد. شعبه شش دادگاه انقلاب زاهدان، روز ۶دی۱۴۰۱ با تشکیل جلسه دادگاه، او را به اتهام «اجتماع و تبانی برای اقدام علیه امنیت کشور» به چهار سال زندان محکوم کرده است.

مینا علی‌خانی، شهروند ساکن زنجان، اوایل مهرماه بازداشت و به زندان این شهر منتقل شد. شعبه ۱۰۷ دادگاه کیفری دو زنجان، مینا علی‌خانی را به اتهام «اخلال در نظم عمومی» به یک سال زندان و ۷۴ ضربه شلاق محکوم کرده است. این حکم در دادگاه تجدیدنظر استان زنجان عینا تایید شده است.

سمانه دادگر، شهروند ساکن هیدج در استان زنجان، روز ۳۱شهریور، بازداشت و به زندان زنجان منتقل شد. او روز ۱۷آبان با تودیع قرار وثیقه ۵۰۰ میلیون تومانی آزاد شد. دادگاه انقلاب ابهر او به اتهام «اجتماع و تبانی برای اقدام علیه امنیت کشور» به پنج سال حبس تعلیقی محکوم کرده است. سمانه دادگر در پرونده دوم که در دادگاه کیفری دو ابهر برگزار شده، به ۷۴ ضربه شلاق و سه میلیون تومان جزای نقدی بدل از چهار ماه حبس محکوم شده است.

آیدا تقی‌پور، شهروند اهل رشت و دانشجوی دانشگاه زاهدان، ۲۴مهر توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد. شعبه دو دادگاه انقلاب زاهدان، او را به اتهام «اخلال در نظم عمومی» به تحمل ۹ ماه زندان، ۶۰ ضربه شلاق و انجام یک مطالعه تطبیقی در خصوص حجاب و پوشش زنان ایرانی، محکوم کرده است.

ستاره ریگی، شهروند ۱۷ ساله ساکن زاهدان، ۲۴مهر توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد. شعبه دو دادگاه انقلاب زاهدان، او را به اتهام «اخلال در نظم عمومی» به دو میلیون و ۵۰۰ هزار تومان جزای نقدی و انجام یک پژوهش در خصوص بررسی قوانین و مقررات جمهوری اسلامی مربوط به انجام اعتراضات قانونی در ایران محکوم کرده است.

نغمه فتاحی دهنوی، شهروند ساکن زاهدان، روز ۲۴آبان، توسط ماموران اداره اطلاعات این شهر بازداشت شد. شعبه دو دادگاه انقلاب زاهدان، او را به پرداخت مجموعا ۱۰ میلیون تومان جزای نقدی بدل از حبس و مجازات شلاق و انجام یک پژوهش در خصوص وظایف و میزان اختیارات وزیر کشور در خصوص نظارت بر نیروهای نظامی و انتظامی محکوم کرده است.

امیرعماد میرمیرانی (جادی)، پژوهشگر حوزه تکنولوژی و شهروند ساکن تهران، روز ۱۳مهر بازداشت و پس از تحمل ۶۹ روز بازداشت، روز ۲۲آذر از زندان آزاد شد. دادگاه انقلاب تهران او را به اتهام «اجتماع و تبانی برای اقدام علیه امنیت کشور» به پنج سال و به اتهام «تبلیغ علیه نظام» زندان محکوم کرده است.

محمد قادری، شهروند ساکن اسلامشهر، روز ۹آبان توسط ماموران اطلاعات سپاه بازداشت و پس از پایان مراحل بازجویی به زندان تهران بزرگ منتقل شد. دادگاه انقلاب این شهر، او را به اتهام «اجتماع و تبانی برای اقدام علیه امنیت کشور» به پنج سال زندان محکوم کرده است.

امیرعلی جان‌آبادی، شهروند ساکن زاهدان، روز ۲۴آبان توسط ماموران اداره اطلاعات این شهر بازداشت شد. شعبه دو دادگاه انقلاب زاهدان، او را به ۹ ماه زندان، ۶۰ ضربه شلاق و انجام یک پژوهش در خصوص مقایسه واکنش نیروهای نظامی ایران و آمریکا در برخورد با کسانی که به حکومت و نظام سیاسی کشور اعتراض دارند، محکوم کرده است.

محمد عمرانی، شهروند ساکن بروجرد، در حالی که از بابت محکومیت پیشین خود در مرخصی به‌سر می‌برد، روز ۱۶مهر در روستای چنارستان بازداشت و به زندان این شهر منتقل شد. شعبه اول دادگاه انقلاب بروجرد، او با اتهامات «اهانت به بنیانگذار و رهبر جمهوری اسلامی» و «تبلیغ علیه نظام» به ۲۴ ماه زندان محکوم کرده است. محمد عمرانی در سال ۱۴۰۰، به اتهام تبلیغ علیه نظام به چهار ماه زندان محکوم شده بود.

محمد سیامک‌نیا، فیلم‌ساز و شهروند ساکن تبریز، روز ۲مهر در محل کارش در این شهر بازداشت شد. دادگاه انقلاب تبریز او را به یک سال زندان و هشت میلیون تومان جزای نقدی محکوم کرده است. دادگاه، یک سال حبس صادر شده علیه او را تبدیل به مجازات جایگزین کرده و او باید «شهریه ثابت ۲۰ نفر دانشجوی شبانه رشته حقوق به مدت ۲ ترم (یک سال)» را پرداخت کند.

مهدی دادگر، شهروند ساکن هیدج در استان زنجان، روز ۳۱شهریور، بازداشت و به زندان ابهر منتقل شد. او در دوران بازجویی به‌شدت مورد ضرب‌وجرح بازجویان قرار گرفت. این شهروند نهایتا روز ۱۷مهر با تودیع قرار وثیقه ۵۰۰ میلیون تومانی آزاد شد. شعبه ۱۰۳ دادگاه کیفری دو ابهر به ریاست قاضی «محمدی»، مهدی دادگر را به اتهام «اهانت به بنیانگذار و رهبر جمهوری اسلامی» به ۱۵ ماه و بابت اتهام «تبلیغ علیه نظام» به هشت ماه زندان محکوم کرده است.

از اواخر شهریور۱۴۰۱ و در پی به قتل رسیدن «ژینا امینی»، صدها شهر ایران صحنه اعتراضات ضدحکومتی شهروندان ایرانی است. طی این مدت نیروهای امنیتی بیش از ۱۸ هزار شهروند معترض را بازداشت کرده‌اند و ده‌ها نفر به احکام اعدام، زندان، شلاق و محرومیت‌های اجتماعی محکوم شده‌اند.