حکم آزادی حمید کاشانی صادر شد؛ پرونده‌ای جدید برای او و سهیل عربی باز شده‌است

۲۶ فروردین ۹۸ – حکم آزادی حمید کاشانی زندانی سیاسی که در مرخصی صادر شده، اما پرونده دیگری برای او و  سهیل عربی در داسرای اوین گشوده شده‌است.

به گزارش اطلس زندان‌های ایران، حمید حاج‌جعفر کاشانی، زندانی سیاسی که از تاریخ ۲۴ اسفند ۹۸ پس از شیوع ویروس کرونا در مرخصی به‌سر می‌برد، بر اساس بخشنامه نوروزی قوه قضاییه، آزاد شده‌است.

یک منبع مطلع در این‌باره به گزارشگر اطلس گفت: «حمید کاشانی روز ۲۴ فروردین پس از مراجعه به دادسرای نیابت واقع در میدان توپ‌خانه، از آزادی خود مطلع شده است.» متصدی دادسرا به آقای کاشانی گفته است: «پرونده دیگری در دادسرای مقدس (اوین) برای شما تشکیل شده است.» پژوهشگران اطلس زندان‌های ایران احتمال می‌دهند پرونده مذکور به دلیل اعتراض این افراد به رفتار سرکوبگرانه حکومت در برخورد با معترضان آبان ۹۸ است.

سابقه پرونده

آقایان کاشانی و عربی در دی ماه ۹۸ به دادسرای اوین احضار شده، اما از حضور در این دادسرا خودداری کردند. یک منبع مطلع در خصوص علت عدم حضور این افراد در دادسرا به اطلس گفت: «آن‌ها اعلام کردند که قوه قضاییه را به رسمیت نمی‌شناسند و به این دلیل در جلسه بازپرسی شرکت نکردند.»

حمید حاج جعفر کاشانی کیست؟

حمید حاج جعفر کاشانی داور فوتسال بوده و در تاریخ ۷ تیر ۹۶  به اتهام «اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی» (ماده ۶۱۰) و «تبلیغ علیه نظام» (ماده ۵۰۰) بازداشت شد. بر پایه این گزارش و عکس‌هایی که پس از بازداشت وی منتشر شد، مأموران وزارت اطلاعات هنگام تفتیش منزل آقای کاشانی برخی از وسایل او را تخریب و او را به بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل کردند. او سپس در دادگاه به ۹۱ روز حبس تعزیری محکوم و پس از پایان حکم از زندان آزاد شد.

او مجدداً در تاریخ ۱۳ بهمن ۹۷ بازداشت شد و در دادگاه به ۳ سال حبس تعزیری محکوم شد که این حکم پس از اعمال ماده ۱۳۴ به ۲ سال تقلیل یافت.

برای مشاهده نمایه حمید کاشانی روی تصویر کلیک کنید

 

سیر پرونده سهیل عربی؟

سهیل عربی در سال ۱۳۹۲ از سوی مامورین سپاه بازداشت و در دادگاه کیفری تهران به ریاست قاضی مدیرخراسانی به اتهام «سب النبی» به اعدام محکوم شد. این حکم در ابتدا در شبعه ۴۱ دیوان عالی کشور به ریاست قاضی علی رازینی تایید شد، اما در مراحل بعد شعبه ۳۴ دیوان عالی کشور این حکم را نقض کرد. سهیل عربی در نهایت در چند پرونده مختلف به ۱۳ سال و ۶ ماه حبس و تحقیقات مذهبی محکوم شد.

برای مشاهده نمایه سهیل عربی روی تصویر کلیک کنید