علی خیرجو و میثم جولانی، دو فعال اتنیکی ترک به حبس و شلاق محکوم شدند

۲۲ دی ۱۳۹۹ ـ علی خیرجو و میثم جولانی، دو فعال اتنیکی ترک ساکن اردبیل از سوی شعبه ۱۱۰ دادگاه کیفری ‌دو شهر اردبیل هر یک به چهار ماه حبس تعزیری و ۲۰ ضربه شلاق محکوم شدند.

به گزارش اطلس‌زندانهای ایران، بر اساس این حکم که از سوی قاضی سجاد حبیبی، رئیس شعبه ۱۱۰ دادگاه کیفری دو شهر اردبیل صادر شده است: «مستنداً به ماده ۶۱۸ از قانون مجازات اسلامی مصوب ۷۵ تعزیرات و مواد ۱۸ و ۱۹ و ۱۲۵ و ۱۳۷ از قانون مجازات مصوب ۹۲ و تبصره ماده ۲ و ۱۳ از قانون کاهش مجازات حبس تعزیری ۹۹ و مراعات بند های ب و ت ماده ۱۸ … هر یک از نامبردگان را به تحمل ۴ ماه حبس تعزیزی و ۲۰ ضربه شلاق محکوم می نماید.» جلسه رسیدگی به اتهامهای آقای خیرجو و جولانی ۱۱ آذر در شعبه ۱۱۰ دادگاه کیفری دو اردبیل برگزار شده بود.

برای مشاهده نمایه علی خیرجو روی تصویر کلیک کنید

بازداشت

این دو فعال اتنیکی ترک ۱۰ مهر سال جاری هر کدام در منزلشان توسط نیروهای امنیتی بازداشت و همراه با بازداشت شدگان پارک جیرال اردبیل هر کدام با تودیع قرار وثیقه ۳۰۰ میلیون تومانی بطور موقت تا پایان مراحل دادرسی از بازداشتگاه موقت زندان اردبیل ( شام اسبی ) آزاد شدند.

در زمان بازداشت، هر کدام از این دوفعال با سه عنوان اتهامی جداگانه مواجه شده بودند. بخشی از پرونده برای رسیدگی به دادگاه انقلاب اردبیل ارسال شده است.

یک منبع آگاه هنگام بازداشت آقای خیرجو به پژوهشگر اطلس زندانهای ایران گفته بود: «مأموران هنگام بازداشت آقای خیرجو، او و دیگر اعضاء خانواده‌اش را ضرب و شتم کرده اند.» آثار کبودی در تصاویر منتشر شده از سوی خانواده علی خیرجو نیز آشکار بود.

در زمان بازداشت آقای خیرجو همسر ایشان و جمعی از مادران بازداشت شدگان پارک جیرال با مراجعه به بازپرسی شعبه ده اردبیل برای پیگیری وضعیت بستگانشان با هتاکی و ناسزاگویی قاضی نونهال بازپرس شعبه دهم دادیاری عمومی و انقلاب اردبیل مواجه شدند. خانم افسانه اکبرزاده همسر علی خیرجو به غیرقانونی بودن دستگیری این افراد و ادبیات خارج از ادب قاضی نونهال اعتراض کرده بود. و به دلیل ایت اعتراض با حکم این قاضی بازداشت شد. او پس از ۲۴ ساعت از زندان  آزاد شد.

برای مشاهده نمایه میثم جولانی روی تصویر کلیک کنید.

جنگ آذربایجان و ارمنستان

کشورهای آذربایجان و ارمنستان از آغاز امسال چند نوبت با یکدیگر درگیر شدند. این دو کشور سالها است بر سر منطقه قره باغ با یکدیگر اختلاف دارند. سازمان ملل منطقه قره‌باغ را بخشی از خاک آذربایجان می‌داند. ترکیه در این نبرد آشکارا جانب جمهوری آذربایجان را گرفت. ایران به طور رسمی اعلام بیطرفی کرده و خواستار آشتی دو طرف شد. اما گزارشهایی درمورد حمایت ایران از ارمنستان و ارسال سلاح از روسیه به ارمنستان از طریق ایران منتشر شد. ایران این گزارشها را تکذیب کرد. اما فعالان ترک بر این باور بودند که ایران از طریق مرز نوردوز برای ارمنستان سلاح ارسال می‌کند.

 

سرکوب فعالان ترک

در جریان جنگ قره‌باغ فعالان اتنیکی ترک به همراه بسیاری از مردم مناطق ترک نشین ایران با برگزاری تجمعات مسالمت آمیز و همینطور از طریق شبکه‌های اجتماعی و دیگر رسانه‌ها، به حمایت از جمهوری آذربایجان برخاستند. حتی برخی از مقامات جمهوری اسلامی از جمله ائمه جمعه استانهای آذربایجان ‌غربی، آذربایجان‌شرقی، اردبیل و زنجان نیز به موج حمایت از آذربایجان پیوسته‌اند. اما همزمان نیروهای امنیتی به شدت فعالان اتنیکی ترک را سرکوب کرده‌اند.