حامد قره‌اوغلانی: به جهنمی که نهادهای امنیتی برای من و خانواده‌ام ساخته‌اند پایان دهید

 ۲۷ دی ۱۳۹۹- حامد قره‌اوغلانی زندان سیاسی محبوس در زندان ارومیه، با انتشار نامه‌ای سرگشاده، خطاب به رئیس قوه قضاییه، احکام صادرشده علیه خود را نتیجه «پرونده‌سازی بی‌شرمانه» نهادهای امنیتی دانسته و از رئیسی خواسته‌است: «به جهنمی که نهادهای امنیتی برای من و خانواده‌ام ساخته‌اند پایان دهید»

به گزارش اطلس زندانهای ایران، حامد قره‌اوغلانی در این نامه سرگشاده که به‌صورت صوتی از زندان ارومیه منتشرشده است، تمامی اتهامات مطرح‌شده علیه خود را رد کرده و خطاب به ابراهیم رئیسی پرسیده است: «آقای رئیسی چرا من را مانند راهزنان ربودند؟ بازجویی و شکنجه کردند، داروهایم را از من دریغ کردند، مرا در بند زندانیان جرائم خطرناک زندانی کردند و به چه جرمی به من حکم اعدام و ۱۴ سال زندان دادند؟».

این زندانی سیاسی در بخش دیگری از این نامه با اعتراض به عدم اجرای اصل تفکیک جرائم در زندان ارومیه و شرایط خطرناک این زندان نوشته است: «آقای رئیسی مطلع هستید بنده در زندان ارومیه، هم بند مجرمانی هستم که هرگونه مواد افیونی مصرف می‌کنند، تیزی به دست تهدید به مرگ می‌کنند، باج می‌گیرند و ادعای خدایی می‌کنند.»

حامد قره‌اوغلانی در این نامه سرگشاده با اشاره به فشارها و تهدیدهای نهادهای امنیتی بر خانواده خود می‌گوید: «آقای رئیسی من را به جرم نکرده زندانی کرده‌اند، چرا مادر و خواهر من باید مدام تحت‌فشار نهادهای امنیتی باشند و به‌صورت مداوم از سوی مأموران اطلاعاتی تهدید شوند. آقای رئیسی خبردارید از دربان زندان تا قاضی دادگاه حرمت مادر پیر مرا که یک معلم است را شکستند. خبردارید خواهرم از ترس مأموران امنیتی از خروج از خانه هراس دارد. آقای رئیسی به کدام گناه این ظلم را بر ما روا می‌دارید.»

این زندانی سیاسی در بخشی دیگر از این نامه سرگشاده، با اشاره به تبلیغات و شعار مبارزه با فساد مطرح شده از سوی ابراهیم رئیسی پرسیده است: «گفته بودید برای مبارزه با فساد آمده‌اید. بهتر نیست مبارزه با فساد را از دستگاه تحت مدیریت خود شروع کنید. آیا خبر ندارید نهادهای امنیتی عدلیه ایران را به گروگان گرفته‌اند. آیا میدانید این نهادها، بدون مدرک، بدون سند و بی‌پروا، پرونده‌سازی می‌کنند، سناریو می‌نویسند و هر حکمی را که می‌خواهند به قضات تحمیل می‌کنند.»

حامد قره‌اوغلانی در پایان اتهام عضویت در سازمان مجاهدین خلق را رد کرده و آن را نتیجه «پرونده‌سازی بی‌شرمانه» مأموران امنیتی دانسته و نوشته است: «همان‌طور که در تاریخ ۷ مهر در دادگاه و در حضور قاضی پرونده آقای علی شیخ لو تأکید کرده‌ام، اتهامات مطرح‌شده علیه خود را نپذیرفته و نمی‌پذیرم. این اتهامات کذب بوده و چیزی جز پرونده‌سازی بی‌شرمانه مأموران اطلاعاتی نیست.» او در این نامه تأکید کرده است: « من نه‌تنها عوض گروه و یا تشکیلات سیاسی نبوده‌ام که حتی سمپاتی هم به احزاب سیاسی همچون مجاهدین ندارم. »

او در پایان این نامه از رئیس خواسته است: »آقای رئیسی من از شما فقط یک خواسته دارم اگر در شعارهای خود صادق هستید به جهنمی که نهادهای امنیتی برای من و خانواده‌ام ساخته‌اند پایان دهید.»

برای مشاهده نمایه حامد قره‌اوغلانی روی تصویر کلیک کنید.

پیشینه

حامد قره‌اوغلانی شهروند ۳۴ ساله ساکن ارومیه و دانشجوی انصرافی کارشناسی ارشد معماری کامپیوتر «دانشگاه شهید بهشتی» است. او در زمینه نصب دوربین‌های مدار بسته شاغل بوده است. آقای قره‌اوغلانی از سوی دستگاه قضایی جمهوری اسلامی به عضویت در «گروه باغی منافقین» متهم شده است.

بازداشت

 هفت تیر امسال افرادی با عنوان مشتری با وی قرار کاری گذاشتند. پس از حضور آقای قره اوغلانی در محل قرار، او را دستگیر کرده‌اند.  ‎نیروهای امنیتی روز هفتم تیرماه سال جاری در پوشش مشتری نصب دوربین‌های مداربسته با آقای قره‌اوغلانی تماس گرفته و با او قرار ملاقات گذاشتند. آنها پس از حضور وی در محل ملاقات، نیروهای امنیتی حامد قره‌اوغلانی را بازداشت و پس از ۲۰ روز بازجویی در اداره اطلاعات ارومیه، به زندان این شهر منتقل‌ کردند.

محاکمه

به گفته یوسف بهنمون، وکیل آقای قره‌اوغلانی،او  آذر سال جاری در شعبه دوم دادگاه انقلاب ارومیه به اتهام «اهانت به مقام معظم رهبری» و «شرکت در گروه باغی مجاهدین خلق» محاکمه شده است.

سه قاضی دادگاه انقلاب ارومیه در این پرونده رأی داده اند. قاضی محسنی و فرامرز نجف زاده حکم به ۱۴ سال و یک ماه حبس و قاضی «علی شیخ لو» حکم به اعدام حامد قره‌اوغلانی داده است. در این پرونده رأی اکثریت یعنی حبس قابل‌اجراست.

متن کامل این نامه را در ادامه بخوانید:

با سلام خدمت رئیس قوه قضائیه جناب آقای سید ابراهیم رئیسی

آقای رئیسی من حامد قره‌اوغلانی زندانی سیاسی زندان ارومیه از شما به عنوان رئیس دستگاه عدلیه ایران تنها یک درخواست دارم و آن اجرای عدالت است. سؤال‌هایی که قبلاً از قاضی و بازجو و دیگران پرسیدم و  پاسخی نگرفتم این بار از شما می‌پرسم. آقای رئیسی چرا من را مانند راه زنان ربودند؟ بازجویی و شکنجه کردند، داروهایم را از من دریغ کردند، مرا در بند جرائم خطرناک زندانی کردند و به چه جرمی من را محکوم به اعدام و ۱۴ سال زندان کردند؟

آقای رئیسی مطلع هستید بنده در زندان ارومیه، هم بند مجرمانی هستم که هرنوع مواد افیونی مصرف می‌کنند، تیزی به دست تهدید به مرگ می‌کنند، باج می‌گیرند و ادعای خدایی می‌کنند.

آقای رئیسی من را به جرم نکرده زندانی کرده‌اند، چرا مادر و خواهر بنده باید مدام تحت‌فشار نهادهای امنیتی باشند و به‌صورت مداوم از سوی مأموران اطلاعاتی تهدید شوند. آقای رئیسی آیا خبردارید از دربان زندان تا قاضی دادگاه حرمت مادر پیر مرا که یک معلم است را شکستند. آیا خبردارید خواهر من از ترس مأموران امنیتی از خروج از خانه هراس دارد. آقای رئیسی به کدام گناه این ظلم را بر ما روا می‌دارید.

گفته بودید برای مبارزه با فساد آمده‌اید. بهتر نیست مبارزه با فساد را از دستگاه تحت مدیریت خود شروع کنید. آیا خبر ندارید نهادهای امنیتی عدلیه ایران را به گروگان گرفته‌اند. آیا میدانید این نهادها، بدون مدرک، بدون سند و بی‌پروا، پرونده‌سازی می‌کنند، سناریو می‌نویسند و هر حکمی را که می‌خواهند به قضات تحمیل می‌کنند.

آقای رئیسی، من هرگز عضو هیچ تشکیلاتی نبوده و نیستم. من خود را شهروند می‌دانم و دغدغه حقوق شهروندی خود و مردم کشورم را دارم. همان‌طور که در تاریخ ۷ مهر در دادگاه و در حضور قاضی پرونده آقای علی شیخ لو تأکید کرده‌ام، اتهامات مطرح‌شده علیه خود را نپذیرفته و نمی‌پذیرم. این ادعاها کذب بوده و چیزی جز پرونده‌سازی بی‌شرمانه مأموران اطلاعاتی نیست. من نه‌تنها عضو هیچ گروه و یا تشکیلات سیاسی نبوده‌ام که حتی سمپاتی هم به احزاب سیاسی چون مجاهدین ندارم. آقای رئیسی من از شما فقط یک خواسته دارم اگر در شعارهای خود صادق اید به جهنمی که نهادهای امنیتی برای من و خانواده‌ام ساخته‌اند پایان دهید. از شما فقط یک خواسته دارم اگر در شعارهای خود صادق هستید به جهنمی که نهادهای امنیتی برای من و خانواده‌ام ساخته‌اند پایان دهید.

به امید آزادی همه آزادی خواهان

یاحق