تداوم فشار بر رها آجودانی؛ اعتراف اجباری و تلاش وزرات اطلاعات برای سناریوسازی علیه او

۱۷ شهریور ۱۴۰۲ –

فشارها بر رها آجودانی، زن ترنس و فعال حقوق بشر که در جریان جنبش زن، زندگی، آزادی، به‌دست نهادهای امنیتی در ایران بازداشت شده بود، همچنان ادامه دارد. یک منبع نزدیک به این فعال حوزه حقوق بشر که نخواست نامش فاش شود، جزئیات نحوه بازداشت و سناریوسازی مأموران وزارت اطلاعات برای رها آجودانی را در اختیار اطلس زندان‌های ایران گذاشته است.

رها آجودانی، نخستین بار در چهارم آبان ۱۴۰۱ و در اوج خیزش سراسریِ زن زندگی آزادی، به‌دست مأموران امنیتی در تهران بازداشت و ساعاتی بعد آزاد شد. او برای بار دوم، روز ۲۶ آذر ۱۴۰۱ در منزل خود بازداشت و پس از گذشت یک‌ماه، با تودیع قرار وثیقه دو میلیارد تومانی، به صورت موقت آزاد شد.

منبع نزدیک به این فعال ترنس در تهران، با بیان اینکه رها برای بار اول، با همکاری و از طریق تماس تلفنی شریک عاطفی‌اش به‌دست مأموران امنیتی، بازداشت شده، به اطلس زندان‌های ایران می‌گوید: 

«دوست پسر رها آجودانی، روز چهارم آبان ۱۴۰۱و در بحبوحه اعتراضات مردمی، به بهانه دیدار، از او درخواست کرده تا به خروجیِ یک ایستگاه متروی تئاتر شهر برود. رها ساعت شش عصر در محل قرار حاضر شده اما به دلیل عدم حضور دوستش، با او تماس گرفته و از او علت را جویا شده بود. شخص مذکور اما با بیان این موضوع که تعداد زیادی نیروی امنیتی در آن محل حضور دارند، از رها خواسته بود به درِ پشتی پاساژ رضا در خیابان برادران مظفر شمالی برود». 

این منبع مطلع، درباره نحوه بازداشت رها آجودانی می‌گوید: «رها به محض رسیدن به درِ پشتیِ پاساژ رضا، بدون ارائه حکم قضایی و به طرز خشونت‌آمیز و فریبکارانه‌ای، به‌دست مأموران امنیتی بازداشت و به دفتر پیگیری وزارت اطلاعات در خیابان برادران مظفر منتقل شد». 

به‌گفته این منبع مطلع، یکی از مقاصد نیروهای امنیتی از نفوذ به حیطه خصوصی فعالان، ایجاد فضای سلب اعتماد و بدبینی و همچنین به انزوا کشاندن آن‌ها است.

او درباره آنچه در بازداشت بر رها گذشته می‌گوید: «ماموران امنیتی رها را در زمینه ارتباط با چند روزنامه‌نگار یهودی‌تبار مورد بازجویی قرار داده و با سناریوسازی، قصد داشته‌اند، اتهام ارتباط با اسرائیل را به او منتسب کنند».

بر پایه اعلام این منبع، رها آجودانی، در زمان بازداشت و تحت فشار نیروهای امنیتی، وادار شده است در مقابل دوربین، اعترافاتی را علیه خود بر زبان آورد و در نهایت، پس از چند ساعت بازجویی و اخذ تعهد مبنی بر عدم خروج از تهران و معرفی خود به دادسرا پس از دریافت ابلاغیه، آزاد شده است.

برپایه گزارش‌های منتشر شده، از زمان آغاز خیزش سراسری زن زندگی آزادی در سال ۱۴۰۱ تاکنون، اعضای جامعه رنگین‌کمانی و کنش‌گران این حوزه در ایران، از سوی نهادهای امنیتی تحت فشار مضاعفی قرار گرفته‌‌اند.

به‌گفته منبع مطلع از وضعیت رها آجودانی، نیروهای امنیتی در فاصله دو بازداشت، یعنی از روز چهارم آبان تا روز ۲۶ آذر ۱۴۰۱، تماس‌های مکرری با اعضای خانواده و دوستان او داشته‌اند و بدین طریق او را تحت فشار قرار داده بودند. او در همین زمینه می‌گوید:

«ماموران امنیتی پس از آزادی رها، در تماس‌های تلفنی، ضمن مطرح کردن اتهام ارتباط او با اسرائیل و پارلمان‌های اروپایی به دوستان‌اش اعلام کرده بودند که رها قصد خروج از کشور به مقصد تل‌آویو را دارد و بهتر است برای اینکه به دردسر نیفتند، به ارتباط خود با او خاتمه دهند».

همچنین خانواده دوست پسر رها، او را بارها به شکایت تهدید کرده و ضابطان قضایی در این مورد به او هشدار داده بودند.

گزارش‌های دریافتی از بازداشت اعضای جامعه رنگین‌کمانی‌ِ ایران در جریان خیزش زن، زندگی، آزادی، نشان می‌دهد، این شهروندان، به دلیلِ گرایش جنسی و هویت جنسیتی خود، بیش از سایرین، در معرض آزار و خشونت قرار گرفته‌ و با برخوردهای تبعیض‌آمیز و تحقیرآمیز از سوی نیروهای امنیتی مواجه شده‌اند.

رها آجودانی برای بار دوم، روز ۲۶ آذر ۱۴۰۱ به‌دست ماموران اطلاعات سپاه بازداشت و به شعبه ۸ بازپرسی دادسرای شهر ری منتقل شد. در این دادسرا، اتهامات «تبلیغ علیه نظام، توهین به مقدسات و همکاری با دولت‌های متخاصم» توسط جبار جوادی، بازپرس شعبه به او تفهیم شده بود.

ماموران امنیتی، رها آجودانی را پس از چهار روز حبس در قرنطینه کانون اصلاح و تربیت در زیباشهر، به سلول انفرادی در یکی از بازداشتگاه‌های امنیتی سپاه پاسداران منتقل کرده‌ بودند.

بر پایه اعلام منابع آگاه به اطلس، در تاریخ ۱۹ دی ۱۴۰۱، هم‌زمان با بازداشت رها آجودانی، پوران ناظمی، فعال حقوق بشر توسط ماموران اطلاعات سپاه احضار و در خصوص ارتباطش با خانم آجودانی مورد بازجویی قرار گرفت.

نهایتا رها پس ازتحمل ۲۷ روز حبس انفرادی، به قید وثیقه دو میلیارد تومانی آزاد شد.

دادگاه رسیدگی به پرونده رها آجودانی، روز سوم تیر ۱۴۰۲ در شعبه ۲۹ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی علی مظلوم برگزار شد که به دلیل عدم وجود ادله کافی، این فعال، از اتهام «همکاری با دول متخاصم» تبرئه شد.

منبع مطلع از وضعیت این زن ترنس، درباره جزئیات برگزاری جلسه دادگاه او، به اطلس زندان‌های ایران می‌گوید:

«جلسه دادگاه در کمتر از پنج دقیقه خاتمه یافت و نهایتا، رها آجودانی بابت اتهام تبلیغ علیه نظام به یک سال حبس، بابت اتهام توهین به مقدسات به شش ماه حبس و بابت اتهام تحریک مردم به جنگ و کشتار یکدیگر به قصد بر هم زدن امنیت ملی، به تحمل یک سال حبس محکوم شد».

به‌گفته این منبع مطلع، بر اساس مفاد مندرج در دادنامه صادر شده، به دلیل «شرایط زیستی‌ به عنوان یک زن ترنس و نبود محلی برای نگهداری متهم» احکام صادر شده برای رها آجودانی، به جزای نقدی به مبلغ ۷۲ میلیون تومان تبدیل شد که او در اواسط مرداد ۱۴۰۲ در شعبه اجرای احکام، مبلغ تعیین شده به عنوان جزای نقدی را پرداخت کرده است.