تداوم صدور حکم اعدام در بلوچستان؛ حکم اعدام ابراهیم نارویی ابلاغ شد

۲۱ دی ۱۴۰۱- ابراهیم نارویی، شهروند ۲۵ ساله بلوچ که همزمان با خیزش ١۴٠١ در زاهدان بازداشت شده بود، به اعدام محکوم شد. این حکم همزمان با تداوم حبس این شهروند در زندان زاهدان به‌صورت کتبی به او ابلاغ شده است.

به گفته منابع اطلس زندان‌های ایران، ابراهیم نارویی بدون حق داشتن وکیل انتخابی و به اتهام محاربه در شعبه شش دادگاه انقلاب زاهدان به اعدام محکوم شده است. این حکم روز ۹دی۱۴۰۱ در زندان زاهدان  به‌صورت کتبی به این شهروند بلوچ ابلاغ شده است.

ابراهیم نارویی، متولد ۲۵تیر۱۳۷۶، فرزند گل‌خان و ساکن منطقه جاده قدیم زاهدان است. او روز ۱۱مهر۱۴۰۱ توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد. منابع اطلس می‌گویند، ابراهیم نارویی پس از بازداشت به‌شدت شکنجه شده، تحت فشار مجبور به اعتراف اجباری علیه خود شده و درحالی که چشمانش بسته بوده، برگه‌هایی را امضا کرده و انگشت زده که از محتوای آن بی‌اطلاع بوده است.

به گفته منبعی که با اطلس گفت‌وگو کرده است، قاضی اجرای احکام دادگاه انقلاب زاهدان گفته است که اگر حکم ابراهیم نارویی در دیوان عالی کشور تایید شود: «بلافاصله آن را اجرا می‌کنیم.» ابراهیم نارویی اکنون در بند ۹ زندان مرکزی زاهدان محبوس است.

همزمان با خیزش ۱۴۰۱ در مناطق مختلف ایران که پس از کشته شدن ژینا امینی آغاز شد، در سیستان‌وبلوچستان نیز اعتراضات گسترده‌ای در واکنش به تجاوز فرمانده پلیس چابهار به یک دختر ۱۵ ساله بلوچ رخ داد؛ اعتراضاتی که کماکان ادامه دارد. بر اساس داده‌های بانک داده اطلس زندان‌های ایران، از ۲۵شهریور۱۴۰۱ تاکنون، حکم اعدام دست‌کم چهار تن از شهروندان بلوچ به نام‌های ابراهیم نارویی، شعیب میربلوچ زهی، منصور دهمرده و کامبیز خروت که همگی پس از آغاز اعتراضات سراسری بازداشت شده‌اند، صادر شده و دست‌کم ۱۱ تن دیگر در معرض صدور احکام سنگین قرار دارند. طی این مدت بازداشت‌های گسترده در سیستان‌وبلوچستان نیز ادامه داشته است. تنها بین روزهای ۱۱ تا ۱۶دی، دست‌کم ۱۱۴ شهروند بلوچ توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده‌اند.