تداوم سرکوب معلمان؛ دو معلم اهل سنقر به ۸ سال زندان محکوم شدند

۲۰ دی ۱۴۰۱- کیومرث واعظی و علی‌حسین شمایلی، شهروندان کُرد اهل سنقر در استان کرمانشاه که همزمان با خیزش ۱۴۰۱ در این شهر بازداشت شده بود، مجموعا به هشت سال زندان محکوم شدند.

به گفته یک منبع مطلع به اطلس زندان‌های ایران، کیومرث واعظی و علی‌حسین شمایلی، توسط شعبه دوم دادگاه انقلاب کرمانشاه به ریاست قاضی مسعود نوری، هرکدام به اتهام تبلیغ علیه نظام به هشت ماه، به اتهام توهین به رهبری به یک سال و به اتهام اغوا و تحریک مردم به شورش به چهار سال زندان محکوم شدند. جلسه رسیدگی به اتهامات این دو معلم روز ۲۴آبان ۱۴۰۱ و با حضور وکیل تعیینی برگزار شد. با اعمال ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی، چهار سال حکم صادر شده علیه این معلمان قابل‌اجرا خواهد بود.

کیومرث واعظی و علی‌حسین شمایلی، روز ۲۱مهر ۱۴۰۱ توسط ماموران امنیتی بازداشت شدند. این دو معلم، پس از تحمل سه روز بازداشت، ۲۴مهر، با قرار کفالت به‌صورت موقت آزاد شدند.

به گفته یک منبع مطلع به پژوهشگر اطلس زندان‌های ایران، حامد صادقی‌سطری، دادستان سنقر تفهیم اتهام این معلمان را برعهده داشته داشته و بازجوی پرونده آنها فردی به نام «صدوقی» بوده است.

از شهریور۱۴۰۱ و در پی به قتل رسیدن ژینا امینی – دختر ۲۲ ساله اهل سقز که در اثر ضرب‌وجرح از سوی ماموران گشت ارشاد کشته شد – صدها شهر ایران صحنه اعتراضات ضدحکومتی شهروندان ایرانی است. بر اساس داده‌های بانک داده اطلس زندان‌های ایران، طی این مدت دست‌کم ۱۶۲۰ شهروند کُرد توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده‌اند. در دادگاه‌های برگزار شده برای این شهروندان نیز دست‌کم ۴۱  تن به احکام اعدام، زندان، شلاق و جزای نقدی محکوم شده‌اند.