تداوم سرکوب دادخواهان؛ تهدید محمد حیدری در نهمین روز اعتصاب غذا

۱۱ آذر ۱۴۰۱-

همزمان با تداوم اعتصاب غذای «محمد حیدری»، برادر جواد حیدری از جان‌باختگان اعتراضات سراسری شهریور۱۴۰۱، مقام‌های اطلاعات سپاه قزوین و بازپرس شعبه ۵ دادسرای عمومی و انقلاب این شهر اقدام به« تهدید جانی» این دادخواه محبوس در زندان چوبیندر قزوین کردند.

«فاطمه حیدری»، خواهر محمد حیدری، همزمان با اعلام این خبر در صفحه توییتر خود تصویر نامه برادرش به رئیس زندان چوبیندر قزوین را نیز منتشر کرده است. محمد حیدری در این نامه نوشته است که روز ۲۵آبان۱۴۰۱ و پس از مراجعه به دادسرای قزوین بازداشت شده، تا روز ۳آذر در سلول انفرادی زندان مرکزی این شهر محبوس بوده و از تاریخ ۳آذر در اعتراض به «بازداشت در سلول انفرادی و سلب حقوق حداقلی شهروندی که این موضوع با دستور قضایی» اتفاق افتاده، اعتصاب غذا کرده است. محمد حیدری مسئولیت هر گونه خطر جانی علیه خود را متوجه «اطلاعات سپاه و حکیمیان، بازپرس شعبه پنجم دادسرای قزوین» اعلام کرده است.

محمد حیدری، شهروند ساکن بوئین‌زهرا در استان قزوین است. او برادر جواد حیدری، از جان‌باختگان اعتراضات سراسری شهریور۱۴۰۱ است که با شلیک مستقیم نیروهای امنیتی در قزوین کشته شد. بر پایه اطلاع‌رسانی فاطمه حیدری، پس از کشته شدن برادرش، به دلیل دادخواهی برای ۱۵ تن از اعضای خانواده او قرار جلب صادر شده است.

بر اساس اطلاعات جمع‌آوری شده در «بانک داده اطلس زندان‌های ایران»، از ابتدای سال ۲۰۲۲ تاکنون، ۲۵ دادخواه به دلیل اطلاع‌رسانی و پیگیری قضایی پرونده شهروندان کشته‌شده توسط جمهوری – با اعمال ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی و محاسبه آخرین حکم صادر شده در هر پرونده – مجموعا به تحمل ۳۹ سال و ۹ ماه زندان و ۱۰۰ ضربه شلاق محکوم شده‌اند. ۲۵ دادخواه محکوم شده در سال ۲۰۲۲ شامل اعضای خانواده کشته‌شدگان توسط جمهوری اسلامی، وکلا و فعالان حقوق بشر هستند. همچنین اکنون ۱۳ شهروند به دلیل دادخواهی در زندان‌های جمهوری اسلامی محبوس هستند.