سرکوب دادخواهان؛ تداوم بازداشت طاهره بجروانی در سلول انفرادی

۱۲ دی ۱۴۰۱-

«طاهره بجروانی»، شهروند ساکن شهرقدس و همسر «علی فتوحی کوهساره» یکی از کشته‌شدگان اعتراضات آبان۹۸، به‌رغم گذشت نزدیک به دو هفته از زمان بازداشت، کماکان در سلول انفرادی بند ۲۰۹ اوین محبوس است. او طی این مدت از داشتن وکیل و ملاقات با خانواده محروم بوده است.

به گفته یک منبع آگاه به «اطلس زندان‌های ایران»، طاهره بجروانی صبح روز چهارشنبه ۳۰آذر۱۴۰۱، توسط هشت مامور مسلح در محل کار خود در شهر قدس تهران بازداشت شد. در حکم بازداشت که به برادر طاهره بجروانی نشان داده شده است، یکی از دلایل بازداشت این شهروند «مصاحبه با تلویزیون ایران ‌اینترنشنال و شبکه متعلق به مجاهدین خلق» عنوان شده است.

منبعی که با اطلس گفت‌وگو کرده است، می‌گوید، خانواده طاهره بجروانی تا روزها پس از بازداشت از سرنوشت او بی‌اطلاع بودند. طاهره بجروانی روز ۱۱دی در تماس تلفنی با خانواده‌اش اعلام کرد که در بند ۲۰۹ زندان اوین محبوس است و تحت فشار بازجویان برای اعتراف اجباری است. همزمان این شهروند کماکان از امکان داشتن وکیل و ملاقات با خانواده‌اش محروم است، نهادهای امنیتی و قضایی استان تهران از پاسخگویی شفاف به خانواده او خودداری می‌کنند و مقام‌های زندان اوین ادعا کرده‌اند که «شماره پرونده‌ای به نام طاهره بجروانی در این زندان ثبت نشده و او در اوین محبوس نیست.»

طاهره بجروانی، شهروند ۴۰ ساله اهل شهر قدس و همسر علی فتوحی کوهساره، یکی از کشته‌شدگان اعتراضات آبان۹۸، است. او به‌همراه شماری از خانواده‌های شهروندان کشته‌شده در آبان ۹۸، جنبش موسوم به «دادخواهی» را آغاز کرده‌اند و خواستار شناسایی و محاکمه عوامل قتل عزیزانشان و محاکمه عاملان و آمران سرکوب خونین اعتراضات آبان۹۸ هستند.

بر اساس داده‌های «بانک داده اطلس زندان‌های ایران»، اکنون ۱۳ دادخواه در زندان‌های ایران محبوس هستند. در سال ۲۰۲۲ میلادی، ۲۶ دادخواه به‌دلیل اطلاع‌رسانی و پیگیری قضایی پرونده شهروندان کشته‌شده توسط جمهوری اسلامی – با اعمال ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی و محاسبه آخرین حکم صادر شده در هر پرونده – مجموعا به تحمل ۴۴ سال و ۹ ماه زندان و ۱۰۰ ضربه شلاق محکوم شده‌اند. دادخواهان شامل اعضای خانواده کشته‌شدگان توسط جمهوری اسلامی، وکلا و فعالان حقوق بشر هستند.