بازداشت‌های گسترده و گروهی دست‌کم ۱۵ شهروند کُرد طی سه روز

۲۷ مرداد ۱۴۰۲-

طی روز‌های ۲۴، ۲۵و ۲۶مرداد ۱۴۰۲ در شهرهای اشنویه، مهاباد، پیرانشهر و پاوه دست‌کم ۱۵ شهروند کُرد از سوی نهادهای امنیتی بازداشت شده‌اند. هفت تن از این بازداشت‌شدگان اهل مهاباد، چهار تن اهل اشنویه، سه تن اهل پیرانشهر و یک تن از آنان اهل شهرستان پاوه است. 

به‌گفته یک منبع مطلع به اطلس زندان‌های ایران، روز سه‌شنبه ۲۴مرداد۱۴۰۲ دو جوان کُرد با نام‌های شیروان خضری و ایوب میرزایی اهل روستای «بیمضرتی» از توابع اشنویه که از بازداشت‌شدگان خیزش زن، زندگی، آزادی در این شهر بوده‌اند، مجددا توسط نیروهای امنیتی بازداشت و بعد از وادار شدن به تعهد کتبی آزاد شدند. همچنین در این روز هیوا شباهنگ، مامل شریفی فرزند مطلب و ارسلان خیری فرزند اسماعیل از اهالی روستای «بفروان» از توابع مهاباد توسط نیروهای امنیتی بازداشت شدند. حسین محمدپور ۴۶ ساله و اهل روستای «گرگول سلفی» نیز از دیگر بازداشت شدگان این روز بوده است. او پیشتر چندین مرتبه به اطلاعات پیرانشهر احضار اما از مراجعت به این نهاد امنیتی خودداری کرده بود. 

روز چهارشنبه ۲۵مرداد۱۴۰۲ نیز شیرکو نصیری، اشکان رسولی و هدایت خسته، شهروندان اهل «گوگ‌تپه» از توابع مهاباد و هیوا راه‌نشین فرزند خضر اهل روستای «بفروان» از توابع این شهر توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده‌اند. حمزه قانعی و عمر حسین‌زاده از اهالی روستای «حاجی غلده» از توابع پیرانشهر نیز از دیگر بازداشت‌شدگان این روز هستند که با یورش نیروهای امنیتی به خانه‌هایشان بازداشت شدند. 

از دیگرسو روز پنجشنبه ۲۶مرداد۱۴۰۲، دو جوان دیگر اهل اشنویه با‌ نام‌های هیدی عبدالبخت اهل روستای «بیمضرتی» از توابع اشنویه و نجم‌الدین عیسی‌زاده اهل روستای «شیخ عثمان» از توابع این شهر از سوی نیروهای امنیتی بازداشت شدند. فرمیسک بابایی شهروند معترض اهل پاوه نیز در همین روز به‌دنبال سردادن شعارهای ضد حکومتی در خیابان نزدیک فرمانداری پاوه با توسل به خشونت توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد.

تمامی این شهروندان بدون ارائه حکم قضایی بازداشت و تا زمان انتشار این خبر از از سرنوشت ۱۳ تن از آنان اطلاعی در دست نیست. همچنین اطلاعی از دلیل بازداشت و اتهامات مطرح‌شده علیه این شهروندان در دست نیست.