اعتصاب غذای خشک نازیلا معروفیان، روزنامه‌نگار، در زندان قرچک ورامین

۲۵ مرداد ۱۴۰۲-

نازیلا معروفیان، روزنامه‌نگار کُرد ساکن تهران و از بازداشت‌شدگان خیزش زن، زندگی، آزادی که به‌دلیل عدم رعایت حجاب اجباری مجددا یک روز پس آزادی موقت بازداشت شده بود، در تماسی با نزدیکانش از اعتصاب غذای خشک خود در زندان قرچک ورامین خبر داده است.

به گفته یک منبع مطلع به اطلس زندان‌های ایران، خانم معروفیان روز دوشنبه ۲۳مرداد۱۴۰۲ درحالی‌که ۲۴ ساعت از آزادی موقت او نگذشته بود، به‌دلیل انتشار عکس بدون حجاب اجباری در شبکه‌های اجتماعی خود و بالا بردن دست به نشانه پیروزی ازسوی نیروهای امنیتی با اعمال ضرب‌وجرح و فحاشی مجددا بازداشت شد و درحالی‌که مقام‌های زندان قرچک ورامین از پذیرش او خودداری کرده و خواستار انتقال این روزنامه‌نگار به زندان اوین شده بودند، به دستور دادستان تهران یک ساعت بعد از بازداشت به این زندان منتقل شد.

منبع آگاه اطلس زندان‌های ایران در خصوص واکنش این روزنامه‌نگار کُرد به بازداشت مجددا می‌گوید،  او در اعتراض به بازداشت مجدد خود و در زمان بازداشت به نیروهای امنیتی گفته است: «اگر صد بار دیگر هم بازداشت شوم، دوباره همین کار را خواهم کرد» و بلافاصله بعد از انتقال به زندان قرچک ورامین اقدام به اعتصاب غذای خشک کرده است.

خانم معروفیان ۲۲مرداد۱۴۰۲، با تودیع قرار وثیقه ٣٠٠ میلیون تومانی به صورت موقت از زندان اوین آزاد شد. او ۱۴مرداد۱۴۰۲ بە دلیل «فشار اعصاب و روان و ضربان تند قلب» از زندان اوین به بیمارستان طالقانی تهران منتقل و سپس به زندان بازگردانده شده بود. این روزنامه‌نگار ۱۷تیر۱۴۰۲ برای دومین بار بعد از آغاز خیزش زن، زندگی، آزادی پس از احضار به دادسرای اوین بازداشت و سپس از بازداشتگاه وزارت اطلاعات موسوم به بند ۲۰۹، به بند زنان این زندان منتقل شد. او در مدت زمان بازداشت به‌‌دلیل عدم رعایت حجاب اجباری، با محرومیت از حق ملاقات و تماس با خانواده و ممانعت از تودیع وثیقه در دادسرای اوین روبەرو شده بود. پیشتر در ۱۳تیر۱۴۰۲، نیروهای اطلاعاتی با مراجعه به خانه این روزنامه‌نگار، لپ‌تاپ، تلفن همراه و رکورد او را ضبط و با خود برده و به خانم معروفیان اعلام کرده بودند که باید ۱۷تیر۱۴۰۲ به دادسرای اوین مراجعه کند.

این روزنامه‌نگار سقزی، برای اولین بار در جریان خیزش زن، زندگی، آزادی در ۸آبان۱۴۰۱ درپی مصاحبه با امجد امینی، پدر ژینا امینی توسط نیروهای امنیتی بازداشت و با گذشت بیش از دو ماه در ۱۹دی۱۴۰۱ با تودیع قرار وثیقه ۶٠٠ میلیون تومانی به شیوه موقت آزاد شد. سپس در بهمن۱۴۰۱ از سوی شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی ایمان افشاری، به اتهام فعالیت تبلیغی علیه نظام و نشر اکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی از طریق انتشار مصاحبه با پدر ژینا امینی به دو سال حبس تعزیری، ۱۵ میلیون تومان جریمه نقدی و پنج سال ممنوع‌الخروجی از کشور محکوم شد که حکم دو سال زندان وی به مدت پنج سال به تعلیق درآمد.