اعتراضات سراسری؛ ۹ دانشجو مجموعا به بیش از ۳۵ سال زندان و ۱۴۸ ضربه شلاق محکوم شدند

۹ آذر ۱۴۰۱-

همزمان با تداوم اعتراضات سراسری که پس از کشته شدن «مهسا امینی» توسط ماموران گشت ارشاد آغاز شد، ۹ دانشجو که همگی همزمان با تجمعات اعتراضی دانشجویان بازداشت شده بودند، مجموعا به تحمل ۳۵ سال و ۱۰ ماه زندان و ۱۴۸ ضربه شلاق محکوم شدند.

بر اساس اطلاعات «بانک داده‌ اطلس زندان‌های ایران»، از ۲۶شهریور۱۴۰۱ و در پی آغاز اعتراضات سراسری در ایران، دست‌کم ۵۴۷ دانشجو توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده‌اند. طی این مدت نیز دست‌کم ۹ دانشجو به نام‌های «مریم دریسی»، «آذین سعیدی‌‌نسب»، «رادبه کشاورز»، «سید پوریا نحوی»، «هادی امیرمحسنی»، « بنیامین مقدسی»، «محمد جواهری»، «محمد غلام‌زاده» و « علی داعی ناصری»، با برگزاری دادگاه‌های جداگانه مجموعا به ۳۵ سال و ۱۰ ماه زندان، ۱۴۸ ضربه شلاق و محرومیت‌های اجتماعی محکوم شده‌اند.

آذین سعیدی‌‌نسب، دانشجوی محیط زیست دانشگاه تهران، روز ۳۱شهریور۱۴۰۱، همزمان با هفته اول آغاز اعتراضات سراسری بازداشت شد. او پس از بازداشت ابتدا به بند ۲۰۹ زندان اوین و سپس به زندان قرچک ورامین منتقل شد. در دادگاه بدوی برگزار شده برای آذین سعیدی‌‌نسب او به پنج سال زندان محکوم شد. از جزئیات رأی صادر شده علیه این دانشجو و شعبه صادر کننده حکم اطلاعی در دست نیست. با این وجود با استناد به روند دادرسی پرونده‌های مشابه به نظر می‌رسد این حکم در  یکی از شعب دادگاه انقلاب تهران و به اتهام «اجتماع و تبانی برای اقدام علیه امنیت ملی» علیه آذین سعیدی‌‌نسب صادر شده باشد.

مریم دریسی، دانشجوی دانشگاه ساوه، روز ۲۳مهر۱۴۰۱، توسط نیروهای امنیتی در شیراز بازداشت و به زندان عادل‌آباد این شهر منتقل شد. او روز ۱۱آبان، با تودیع قرار وثیقه آزاد شد. شعبه ۱۰۲ دادگاه انقلاب کازرون به ریاست قاضی «انصاری»، این دانشجو را بابت اتهام «توهین به رهبری» به دو سال و از بابت اتهام «تبلیغ علیه نظام» به یک سال حبس محکوم کرد. با اعمال ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی، دو سال از این حکم قابل‌اجرا خواهد بود.

محمد غلام‌زاده، دانشجوی دکتری جامعه شناسی دانشگاه تهران، روز ۲مهر۱۴۰۱، توسط نیروهای امنیتی با اعمال خشونت و ضرب‌وجرح بازداشت شد. او پس از بازداشت به زندان تهران بزرگ منتقل شد و همزمان با تداوم بازداشت در این زندان، شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی «ابوالقاسم صلواتی»، او را به اتهام «اجتماع و تبانی برای اقدام علیه امنیت ملی از طریق شرکت در تجمعات دانشجویی»، به پنج سال زندان محکوم کرد.

علی داعی ناصری، دانشجوی کارشناسی ارشد مطالعات جوانان دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران، روز ۳مهر۱۴۰۱، در ترمینال غرب تهران بازداشت شد. او پس از حدود دو هفته بازداشت روز ۱۹مهر با تودیع قرار وثیقه ۶۰۰ میلیون تومانی آزاد شد. شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران، علی داعی ناصری را به اتهام «اخلال در نظم عمومی» به تحمل یک سال زندان و ۷۴ ضربه شلاق محکوم کرد. دادگاه همچنین به‌عنوان مجازات تکمیلی او را به «تهیه پژوهش‌نامه‌ای در ۱۱۰ صفحه پیرامون وطن‌دوستی، ادب و آسیب‌رسانی به افکار عمومی» محکوم کرد. این حکم به مدت پنج سال به دلیل عدم وجود سابقه کیفری تعلیق شده است.

بنیامین مقدسی، دانشجوی مهندسی صنایع دانشگاه تهران نیز که همزمان با اعتراضات سراسری که پس از کشته شدن «مهسا امینی» آغاز شد، توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده بود، به پنج سال زندان محکوم شده است. از جزئیات رأی صادر شده علیه این دانشجو و شعبه صادر کننده حکم اطلاعی در دست نیست. با این وجود با استناد به روند دادرسی پرونده‌های مشابه به نظر می‌رسد این حکم در  یکی از شعب دادگاه انقلاب و به اتهام «اجتماع و تبانی برای اقدام علیه امنیت ملی» علیه آذین سعیدی‌‌نسب صادر شده باشد.

رادبه کشاورز، دانشجوی ادبیات فارسی دانشگاه علامه طباطبایی، روز ۲۳مهر۱۴۰۱، توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به زندان تهران بزرگ منتقل شد. دادگاه انقلاب تهران این دانشجو را به اتهام «اجتماع و تبانی برای اقدام علیه امنیت ملی» به پنج سال و بابت اتهام «تبلیغ علیه نظام» به یک سال حبس محکوم کرده است. با اعمال ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی، پنج سال از این حکم قابل‌اجرا است.

سید پوریا نحوی، شهروند ۲۱ ساله اهل مریوان و دانشجوی کارشناسی دانشگاه فنی شمسی‌‌پور تهران، روز ۱۶مهر۱۴۰۱، توسط نیروهای امنیتی با اعمال خشونت و ضرب‌وجرح بازداشت و زندان تهران بزرگ منتقل شد. شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران روز ۷آذر با تشکیل جلسه دادرسی این دانشجو را به اتهام «اجتماع و تبانی برای اقدام علیه امنیت ملی» به پنج سال زندان محکوم کرد.

هادی امیرمحسنی، دانشجوی رشته مدیریت بازرگانی دانشگاه امام صادق، روز ۲مهر۱۴۰۱، در خیابان ۱۶ آذر تهران توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد. او بابت اتهامات «اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت ملی» و «اخلال در نظم عمومی» به چهار سال و سه ماه زندان محکوم شده است.

محمد جواهری، دانشجوی مطالعات جوانان دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران، که همزمان با اعتراضات سراسری در واکنش به کشته شدن مهسا امینی آغاز شد، توسط نیروهای امنیتی بازداشت و پس از مدتی با تودیع قرار وثیقه آزاد شد، در دادگاه بدوی به ۴ سال و ۷ ماه حبس تعزیری، ۷۴ ضربه شلاق و دو سال ممنوعیت عضویت در گروه‌ها و دسته‌جات سیاسی و منع خروج از کشور محکوم شده است. از دادگاه صادر کننده حکم و جزئیات این پرونده اطلاعاتی در دست نیست. با این وجود با استناد به قرائن و شیوه محاسبه مجازات برای دو اتهام در یک پرونده، به نظر می‌رسد، دادگاه محمد جواهری را به اتهام اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت ملی به سه سال و هفت ماه و بابت اتهام اخلال در نظم عمومی یک سال زندان و ۷۴ ضربه شلاق محکوم کرده است. در صورت صحت این انگاره و با اعمال ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی، سه سال و هفت ماه از این حکم قابل‌اجرا خواهد بود.

از شهریور۱۴۰۱ و در پی به قتل رسیدن مهسا امینی  – دختر ۲۲ ساله سقزی که در اثر ضرب‌وجرح از سوی ماموران گشت ارشاد کشته شد – صدها شهر ایران صحنه اعتراضات ضدحکومتی شهروندان ایرانی است. بر اساس اطلاعات بانک داده اطلس زندان‌های ایران، طی این مدت دست‌کم ۵۴۷ دانشجو توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده‌اند. در دادگاه‌های برگزار شده برای دانشجویان بازداشت‌شده نیز ۹ تن مجموعا به تحمل ۳۵ سال و ۱۰ ماه زندان و ۱۴۸ ضربه شلاق محکوم شده‌اند.