سینا یوسفی، وکیل حقوق بشری، به زندان محکوم شد

۲۱ آذر ۱۴۰۱-

«سینا یوسفی»، وکیل حقوق بشری و عضو کانون وکلای استان آذربایجان شرقی، به دلیل دفاع از بازداشت‌شدگان اعتراضات سراسری به شش ماه زندان و دو سال ممنوعیت خروج از کشور محکوم شد.

به گفته منابع «اطلس زندان‌های ایران»، شعبه اول دادگاه انقلاب تبریز به ریاست «رحیم حملبر»، روز ۱۶آذر۱۴۰۱، سینا یوسفی را به اتهام «تبلیع علیه نظام» به شش ماه زندان و به‌عنوان مجازات تکمیلی به دو سال ممنوعیت خروج از کشور محکوم کرد.

مهر۱۴۰۱ و همزمان با تداوم اعتراضات سراسری که در پی کشته شدن «ژینا امینی» آغاز شد، اعضای کمیسیون حقوق بشر کانون وکلای آذربایجان شرقی اقدام به تشکیل «کمیته دفاع از بازداشت‌شدگان اعتراضات سراسری» کردند. در پی این اقدام سینا یوسفی، نایب رئیس کمیسیون حقوق بشر کانون وکلای آذربایجان شرقی و سه تن دیگر از اعضای این کانون بازداشت شدند.

سینا یوسفی، روز جمعه ۲۲مهر۱۴۰۱، یک روز پس از انتشار خبر تشکیل کمیته دفاع از بازداشت‌شدگان اعتراضات سراسری توسط ماموران حفاظت اطلاعات قوه قضاییه بازداشت و به زندان مرکزی این شهر منتقل شد. او پس از تحمل دو هفته بازداشت روز ۵آبان با تودیع قرار وثیقه از زندان مرکزی تبریز آزاد شد.

بر اساس اطلاعات جمع‌آوری شده در «بانک داده اطلس زندان‌های ایران»، از ۲۶شهریور۱۴۰۱ و پس از آغاز اعتراضات سراسری که در پی کشته شدن «مهسا امینی»  – دختر ۲۲ ساله سقزی که در اثر ضرب‌وجرح از سوی ماموران گشت ارشاد کشته شد – شروع شده است، تاکنون ۳۶ وکیل دادگستری توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده‌اند. از این تعداد چهار وکیل اعضای کانون وکلای استان آذربایجان شرقی هستند که دو تن از آنها به‌ نام‌های «قاسم بعدی بناب» و «سینا یوسفی» با برگزاری دادگاه‌های جداگانه به ترتیب به پنج ماه و شش ماه زندان و محکومیت‌های اجتماعی محکوم شده‌اند.